čtvrtek 17. července 2014

Sezamové sušenky s meruňkami

Ač se může název zdát velmi svůdným, bohužel musím konstatovat, že chuť meruněk by v sušenkách poznal snad jen ten nejlépe cvičený policejní pes. Ale protože jsou meruňky v sezóně, proč je nepoužít alespoň  jako "pojivou hmotu" a lehké oslazení? Pro zintenzivnění meruňkové chuti můžete rozinky nahradit sušenými meruňkami, ale ty jsem doma bohužel neměla...

Poslední dobou se snažím trochu (více) omezovat agáve sirup. Ač jsme neměli spotřebu příliš velkou, hledám vhodné alternativy. A protože javorový sirup je dosti drahá záležitost, oblíbila  jsem si na slazení rapaduru. Seženete jí také pod názvem panela, je to v podstatě to samé. Jedná se o šetrně sušenou třtinovou šťávu, asi nejčitší produkt, který můžete z třtiny získat. Určitě obsahuje i nějaké ty vitamíny a minerály (pošetilá obhajoba toho, proč sladit :)) Chutná úžasně medově a je prostě mňam. Pokud budete chtít použít na recept tekutý sirup, směle do toho, jen uberte trochu tekutin.

Nejedná se sušenky v pravém slova smyslu. Nejsou zcela tvrdé a křupavé. V anglicky mluvících zemích by řekli, že jsou chewy (doslovný překlad = žvýkavé), ale nedokážu k tomu najít vhodný český ekvivalent. Možná vláčné? Měkké? No, vyberte si sami, jakým přídavným jménem je ohodnotíte :)

Sezamové sušenky s meruňkami
(hoodně jich bylo, podle velikosti sušenek, asi dva plechy - jsme jedlíci :o)

Suroviny:
300 gramů hladké špaldové mouky
180 gramů ovesných vloček
100 gramů rapadury
4-5 zralých meruňek
100 gramů neloupaného sezamového semínka
100 gramů rozinek (sušených meruňek)

2 polévkové lžíce tahini
6 polévkových lžic sezamového oleje
200 ml vody
2 čajové lžičky perníkového koření
1 čajová lžička vinného kamene
1 čajová lžička sody bikarbony
špetka soli



Postup:
  1. V míse smíchejte špaldovou mouku, ovesné vločky, sezamové semínko, rapaduru, perníkové koření, vinný kámen, rozinky, jedlou sodu a špetku soli.
  2. Meruňky omyjte, nakrájejte na kusy a spolu se sezamovým olejem, tahini a vodou umixujte v koktejlovém mixéru na pyré.
  3. Pyré nalijte k suché směsi, promíchejte a nechte asi půl hodiny odstát, aby se tekutina nasákla
  4. Troubu rozehřejte asi na 180°C.
  5. Vlhkýma rukama tvořte sušenky a dávejte na plech vyložený pečícím papírem. Já dělám kvůli maximální úspoře času sušenky velké, ale můžete si vyhrát s menšími a roztomilejšími kousky ;)
  6. Pečte 20 - 30 minut, dokud nebudou sušenky nazlátlé.

8 komentářů:

  1. Ách! Mám doma asi 10 kilo meruňek, kterých se potřebuju "zbavit", jinak shnijou. Recept vypadá báječně, ale 4-5 meruněk, to si ani nevšimnu. Rapadurou sladím džem z nich. A proč omezuješ agáve?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, já vím, že je jich jen 5 :D Ale víc se mi tam kvůli kyselosti nacpat nepovedlo.. Tak co meruňky nasušit?
      Agáve se snažím omezit: 1) Obsahuje příliš fruktózy ku glukóze, asi 90:10, fruktoza není špatná, ale pokud je v menším množstvím a v přirozeném stavu v ovoci doprovázena vlákninou, tak je vstřebávána pomaleji. Agáve je koncentrovaná fruktóza a i když ho dáte do kaše, která je bohatá na vlákninu, agáve se oddělí a vstřebá se stejně rychle. Fruktózu zpracovávají játra a pro ně je to zátěž.
      A za 2) proces výroby: sirup neteče (jako javorový) přímo z rostliny, ale vyrábí se složitými procesy z kořenů... Samozřejmě, že existuje i sirup přímo z rostliny, ale je velmi drahý a těžko k sehnání...
      Možná o tom sepíšu článek ;)

      Vymazat
    2. Taky hlasuji za článek, to je zajímavé... Agáve sirup používám s vědomím, jaká je to ideální "náhrada" cukru (do kaší, na pečení) a svátečně používám javorový (na lívance). Jinak jsem měla i datlový, švestkový a rýžový sirup... Tak to je zase na nějaký rozbor, aby člověk zjistil, jaké jsou "nej"...

      Vymazat
    3. Tak přesně k takovému závěru jsem dospěla s agáve sirupem taky. Vzhledem k tomu, že sladíme bezlepkově, takže je mimo ječný slad, se zdál agáve sirup jako ideál. Ale zjistila jsem o něm úplně stejné informace, takže jsem objednala kanystr rýžového sirupu (který je ale podstatně méně sladký) a sladíme tím. A rapadurou taky :-) Jo a taky bych řekla, že agáve sirup podporuje nezřízené chutě. Takže chuťově je výborný, ale jinak pozitivum žádné. Dokonce jsem došla k závěru, že než agáve sirup, tak to je lepší přiměřené používání kvalitního třtinového cukru. Respektive střídání rýžového sirupu - rapadury - třtinového bio cukru. Přiměřeně, přiměřeně, to je jasný :-) Ale ne že by mě ten agáve sirup nemrzel, jak mně chutnal!

      Vymazat
    4. Přesně, agáve sirup je vynikající, chutná jak lízátko z pouti :D Já mam ale problém, že u mě způsobují nezřízené chutě všechna sladidla, když jsou koncentrovaná. Platí u mě ta pomyslná rovnováha. Takže když si "zobnu" datličku nebo si jdu se lžičkou na slad, hned to musim zajíst něčím ultra slaným a neleknu se ani samotné miso pasty nebo sójové omáčky :o Pak to samozřejmě chce zase něco sladkého a kolotoč je spuštěn :D Naštěstí se to neděje moc často, snažím se vyvarovat koncentrovaným sladkým chutím, znám se :D
      Jsem ráda, že máme stejné závěry, sirupy a slady jsou fajn, ale řekněme si na rovinu, většinou moc nesladí. Je jich třeba dát hodně a potom to má vliv na strukturu těsta... Také jsem pro občasné použití rapadury nebo kvalitního třinového cukru, pokud není člověk nemocný, jednou za týden-čtrnáct dní tělo takový dezertík zvládne ;)

      Vymazat
  2. Díky za vysvětlení. To je zajímavé, já jsem měla vůči agáve podvědomou nedůvěru. Ale představovala jsem si, že sirup agáve je to, co se vylisuje z listů agáve a pak odpaří (uvaří). Hlasuji pro článek. A kdyby v něm eventuálně mohlo být zmíněno, jak se to má s glykemickým indexem různých sladidel, to bych byla ráda. Javorový sirup mi moc chutná, ale mám při jeho použití brzy hlad. Asi nejlepší by bylo "otestovat" se na použití různých sladidel do ranní kaše a uvidím, jak na mě působí. Každopádně díky za recept, vyzkouším ho i tak.

    OdpovědětVymazat
  3. tak trochu koketuji s vitariánskou stravou a překvapilo mě, že všichni sladí akorát sirupem z agáve (člověk by řekl, že je tedy asi nejlepší..a nebo teda jen jediný zpracovávaný do 42°C?) a taky mě zajímá proč většina vitariánů užívá datle míso třeba mnohem levnějších a dostupnějších rozinek.. ale to sem nepatří..nicméně recept na sušenky se mi moc líbí, určitě vyzkouším a za článek o sirupech budu ráda. Já osobně mám nejraději med, již zmiňovaný drahý javorový a pak datlový

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Datle mnohem více sladí, tím to bude ;) Rozinky sice osladí, ale ne tolik jako datle, jsou trochu do kysela ;)
      Med nepoužíváme, protože je to živočišný produkt a stejně by se do pečených věcí dávat neměl, uvolňují se z něj toxiny.. Když někdo med konzumuje, tak jen do vychladlého čaje, atd..
      Obecně je s RAW sladidly problém, právě kvůli odlišným způsobům zpracování. Třeba takový javorový sirup RAW není, míza se zahřívá... Ještě se využívá sirup z jakonu, ale ten je podstatně hůře sehnatelný ;)
      A datlový mám také moc ráda :) OK, zkusím se hecnout a něco vytvořit :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)