úterý 9. září 2014

Obědové inspirace vol. 7 - Čočka s dýní a rýží

Po delší odmlce se hlásím s novým receptem. Poslední dobou mám nějaký tvůrčí útlum, tak doufám, že se spokojíte s obyčejnějším jídlem. Ale co, obědové inspirace se vždy hodí, no ne? Tentokrát využijeme sezónní hokkaido, kterou máme na talíři až podezřele často. Množství ingrediencí se nelekejte, je to většinou jen koření ;)



Čočka s dýní a rýží
(4 porce)

Suroviny:
200 gramů velkozrnné čočky
1 malá dýně hokkaido
2 střední cibule
1 polévková lžíce kokosového oleje
1/2 čajové lžičky soli
1 čajová lžička uzené papriky
1/2 čajové lžičky kurkumy
špetka mletého chilli
špetka zázvoru
špetka koriandru
2 stroužky česneku
1 polévková lžíce shoyu
1 polévková lžíce ume octa

+ obvyklé množství rýže (u nás asi 300 gramů v suchém stavu na 4 porce)
+ opražené semínka nebo ořechy na ozdobu
Postup:


  1. Čočku propláchněte a nechte přes noc máčet ve studené vodě.
  2. Uvařte si rýži jak jste zvyklí.
  3. Pokud máte mladou a hezkou dýni, stačí jí pořádně omýt a odrbat kartáčkem, loupat nemusíte. Dýni rozpulte, vydlabejte vnitřek a nakrájejte na kostičky.
  4. V hrnci rozehřejte olej a nechte na něm zesklovatět najemno nakrájenou cibulku. Přidejte sůl, uzenou papriku, kurkumu, chilli, zázvor, koriandr a promíchejte.
  5. Přidejtte nakrájenou dýni, zcezenou a propláchnutou čočku čočku a promíchejte. Zalijte vodou tak, aby vše bylo lehce ponořené. Zaklopte pokličkou, přiveďte k varu a nechte vařit na mírném ohni, dokud se všechna voda nevsákne a směs nebude hustá. Trvá to asi 15-20 minut.
  6. Odstavte, přidejte prolisovaný česnek a dochuťte ume octem a shoyu omáčkou.
  7. Podávejte spolu s uvařenou rýží a posypejte opraženými semínky nebo ořechy. Talíř dozdobte nějakou čerstvou a ideálně i kvašenou zeleninou.

20 komentářů:

  1. Zrovna jsem si říkala, že se sem musím podívat na nějaký zajímavý recept, když už jsem si konečně koupila kokosový olej. A taky mi tu pár dní leží dýně. Takže inspirace přišla přesně vhod :-). Jen budu muset ubrat některé druhy koření, aby to mohla jíst i dvouletá dcera a já jakožto kojící matka :-) (za chilli mlíko by mi asi mimino nepoděkovalo :-)), bude stačit ta čočka - a tu dám radši červenou).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dýni cpu poslední dobou úplně všude :)
      Jasně, postupujete úplně správně , kdybych kojila, tak také uberu na koření a čočku zvolím červenou ;) Ať chutná :)

      Vymazat
    2. Tak dodatečně hlásím, že to bylo moc dobré! I v té jemnější dětsko-kojící verzi :-). Akorát jsem to tedy neměla tak hezky fotogenické, což přičítám té čočce - měla jsem loupanou půlenou, takže mi z toho vznikla kaše.

      Vymazat
  2. Nádhera, jelikož si dýně šetřím a schovávám na zimu,až bude horší období a nebudu mít tolik domácí zeleniny, tak až potom nějakou "načnu" zkusím tuhle verzi, vypadá to přenádherně a recept ukládám;) Rýži s čočkou si kombinuji běžně a patří k mým nej vegan verzím a s dýní to bude teprve šmrnc =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Dýně jsou poklad, škoda že jen na podzim... :( Z dýně jsem jednou dělala takový ala pudink a to byla snad jediná dýňová věc, která mi až tak nejela... A chápu, že si je šetříš na zimu, kdybych měla kam skladovat, křečkuju taky :D

      Vymazat
  3. Vynikající, ubrali jsme chilli a k dýni přidali řepu na velké kusy, udělali ze žluté čočky a famózní. Děkujeme za recept :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no není zač ;) Super, příště chci taky pozvat :p

      Vymazat
  4. Dýně jsou můj favorit! Poslední loňskou máslovou dýni jsem zpracovávala letos v červnu a byla vynikající :-) Hokkaidó kupujeme na podzim tak 40 i víc kilo, prostě si neumím představit, že doma není dýně. Přežiju tak akorát pár měsíců v létě a pak šup nová úroda. Tyhle obědové variace obědváme moc rádi a vlastně v týdnu denně a chutnají mi čím dál víc. Hlavně jsem tuhle zjistila, že jsem s velkou chutí snědla takovýhle nějaký mix a pak si uvědomila, že jsem si ho v práci chtěla dochutit... ani nebylo třeba :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím, mít velkej sklep, tak taky syslím dýně jako o život :D Je super i jen tak samotná, třeba když něco peču v troubě, rozpůlím si dýni a dám si jí tam péct, po vychladnutí rozmixuju a to pyré je super jen tak samotné.. Přesně jak píšete, vůbec nepotřebuje dochutit :D

      Vymazat
    2. No my sklep taky nemáme :-) Mám je všude. Ve spíži v policích, na skříních, na polici v kuchyni... Loni byly i na skříni v ložnici, ale tam se jim nelíbilo. Vydržely by i na kuchyňské lince, ale tam mám dózy s obilím a luštěninami :-)

      Vymazat
    3. Wau, tak to slyším prvně, že takhle vydrží! To si nakoupím zásobičky a prubnu to :) Můžou být jen tak, nebo je balíte třeba do novin?

      Vymazat
    4. Nebalím je do ničeho. Na uskladnění vybírám velice pečlivě ty nejhezčí, nesmí být ani ťuknuté, škrábnuté, prostě musí být dokonalé a musí mít zaschlou šťopku (bez šťopky nebrat) :-) A jednou týdně (no možná za 10-14 dní) je kontroluji, jestli jsou ok. U nás se jim nejvíc líbí ve spíži. Není tam zima ani teplo, tak kolem 15-17 stupňů. Ale i méně, když je venku opravdu mráz. Letos budu zkoušet i komoru, kde je podobná teplota. V kuchyni jsou taky. Muž říká, že se na podzim bojí otevřít i šuplík s ponožkami :-D

      Vymazat
    5. Super, díky za rady ;) Zkusím popřemýšlet kam s nima.. Máme nový baráček, dobře zateplený - "bohužel" :D Takže o spíži s patnácti stupni si můžu nechat zdát... Jedině si s nima vyzdobit chodbičku, tam je asi nejchladněji... Snad to hoky přežijou :o

      Vymazat
    6. Přežijou, chodba je ideál. Tak je nebudete mít do června, však i leden nebo únor je super, ne? Dělám to tak, že celý podzim průběžně syslím ty nejhezčí a dokud jsou v obchodech a u zelinářů, tak je kupuji pro přímou spotřebu. A pak najednou dýně z obchodů zmizí (ale loni to bylo snad až v listopadu nebo prosinci) a to nastupují zásoby. Vlastně jde o to vydržet prosinec a leden. V únoru už mám jaro a lezou na mě jiné chutě. Jako stravovací myslím :-D Takže pak dýně trošku ustupují a tím pádem jsem poslední brala právě v červnu. Máslovou, doma vypěstovanou. Ony skladování sládnou. Tak to prubněte. A nebo najít externí sklad :-D

      Vymazat
    7. Taky začnu syslit :) Jen u nás nemají ty tip ťop kusy... Ale tak uvidíme, ač to budu dělat nerada, tak si v nejhorším udělám pyré a zavařím to ;)

      Vymazat
  5. Tak jsem se dnes po delší době vrátila k tomuto receptu. Jen jsem nějak neodhadla množství vody, dala moc a vzniklo mi z toho něco mezi pyré a gulášem :-). Ale nevadí, na chuti to neubralo, jen je to lepší jíst z misky :-).
    A ještě něco - tohle jídlo u mně kdysi tak zachutnalo mojí mladší sestře, že po jejím nedávném odstěhování od rodičů do vlastního bydlení s přítelem to bylo jedno z prvních jídel, které vařila :-) (přítel prý koukal poněkud nedůvěřivě, zná čočku akorát tak s párkem nebo jako polívku, ale nakonec to snědl :-) )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na pyré ani guláši není nic špatného! A když je "průser" jen ve výměně talíře za misku, tak to se snad ani nepočítá :D
      Jsem ráda, že i sestřičce zachutnalo, ta moje by mi to hodila na hlavu, tím jsem si stoprocentně jistá :D

      Vymazat
  6. Holky nasadily jste mi brouka do hlavy :-) Už přemýšlím, jestli by se dýním líbilo u nás v kůlničce. Je zděná, ale samozřejmě se tam netopí, tudíž tam nejspíš může občas mrznout - vydrží to dýně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu nevím, ale dle selského rozumu bych řekla, že by zelenina nikdy přemrznout neměla - jako když jí dáte do mrazáku a pak vyndáte, je z toho taková divná hmota, vlákna v zelenině se potrhají a je jak houba... Pokud by dýně přemrzla, asi by se měla pak co nejrychleji zkonzumovat, pže když se zase oteplí, nastaly by hnilobné procesy... Ale toť jen mé domněnky bez vědeckého podložení :o

      Vymazat
  7. Hmm to vypadá moc dobře. A hlavně fakt super využití klasické čočky a dýně, které se na českých zahrádkách tak dobře daří. Takže za mě skvělé zpracování dobře dostupných ingrediencí a trochu mi to připomíná tahle krabičková jídla. Jen tak dál :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)