úterý 12. listopadu 2013

Čočkový nákyp

Kdysi dávno jsem dělala Lentil loaf podle receptu na Veganotic. Ještě teď si pamatuji, jak jsem říkala, že to někdy musíme zopakovat, jaká to byla dobrota. Časem jsem na tuto euforii zapomněla, ale jen do chvíle, než mi to holky z Jime Jinak připomněly svým receptem na Lahůdkovou čočkovou sekanou. Rozhodla jsem se tedy, že udělám z obou receptů takovou slátaninu (ať se neopičim uplně, žejo).
A jakéže změny jsem udělala? Tak vlašské ořechy jsem namíchala půl na půl s mandlemi, vynechala kečup a přidala chia semínka. Chia semínka jsem přidala v domnění, že mi to nákyp lépe spojí a bude se hezky krájet. Jaká naivní myšlenka to byla... Pokud budete chtít konzumovat ihned po upečení, nahraďte název čočkový nákyp slovním spojením "čočková kejda". Nejlepší je, nechat nákyp vychladnout a krájet až studený.
Nákyp doporučuji s polentovou kaší a nějakými těmi mléčnými bakteriemi v podobě kysaného zelí nebo pickles. Je to sice trochu pracnější dobrota, ale na občasný nedělní oběd jako stvořené.

Čočkový nákyp
(inspirace zde a zde)

Suroviny:
1 hrnek zelené čočky

1 hrnek ořechů (já měla kombinaci mandlí a vlaškých ořechů)
1 hrnek ovesných vloček
1 cibule
3 stroužky česneku
3 polévkové lžíce oleje
1 hrnek nahrubo nastrouhané mrkve
1 hrnek nahrubo nastrouhaného celeru
1/2 nahrubo nastouhaného jablka
2 hrsti rozinek
2 polévkové lžíce chia semínek + 6 polévkových lžic vody (nemusí být)
1 čajová lžička tymiánu
2 polévkové lžíce umeocta
2 polévkové lžíce sójové omáčky
kvalitní povidla na potření (nebo namočené sušené švestky rozmixované s vodou a jablečným octem)


Postup:

  1. Pokud nemáte uvařenou čočku, začněte s její přípravou. Přes noc namočenou čočku propláchněte, zalijte vodou a uvařte. Pokud trochu rozvaříte, není to na škodu. Nechte vychladnout.
  2. Rozinky propláchněte a spařte horkou vodou. Chia semínka smíchejte s vodou a nechte odstát.
  3. Cibuli nakrájejte na drobno. Na pánvi rozpalte olej a cibulku orestujte. Přidejte nastrouhanou mrkev, celer, utřený česnek, tymián a restujte asi pět minut.
  4. Přidejte nastrouhaná jablka a spařené rozinky a pár minutek společně poduste. Vypněte a nechte vychladnout.
  5. Ořechy a mandle projeďte několika pulsy nožového mixéru, abychom dosáhli na hrubo nasekaných ořechů. Dejte do mísy, společně s čočkou, chia semínky s vodou i vytvořenou zeleninovou směsí. Ovesné vločky umixujte v mixéru na mouku a přidejte do mísy. Vše dokonale promíchejte a ochuťte umeoctem a sójovou omáčkou.
  6. Srnčí hřbet nebo jakoukoliv jinou formu vymažte a vysypte nebo vyložte pečícím papírem. Vzniklou hmotu natlačte do formy a potřete povidly.
  7. Pečte na 180°C cca 45 minut.
 
P.S.: Jak už jsem psala, je lepší nákyp nechat vychladnout a až poté krájet. Sice kejda bude chuťově stejně dobrá, ale z estetického hlediska tím nikoho neohromíte :o

4 komentáře:

  1. Tak se nějak nemůžu rozhodnout, jestli mi to chutná nebo ne... ale asi spíš ano :-). Je to taková nezvyklá kombinace, a když moje chuťové buňky vnímají současně chuť celeru a rozinek, do toho křupou oříšky (dala jsem vlašské a lískové, prostě co bylo zrovna doma) tak neví hned, co si myslet :-). Akorát jsem vynechala povidla, ty moc nemusím.
    Mám dotaz k té polentové kaši - jak to udělat, aby se to chovalo fakt jako kaše? Použila jsem instantní polentu, postupovala podle návodu na obalu a už po chvilce se to na talíři dalo spíš krájet, než že by šla nabírat lžící. Tedy že polenta chladnutím tuhne, to vím, spíš by mě zajímalo, jestli se tedy dá dosáhnout "tekutosti" na dobu delší než pár minut :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, znám ten pocit ;) Je to tak zvláštní, až to člověku nedá a přežere se :D
      Polentovou kaši moc nedělám - přítel jí nemusí a pro mě samotnou to nemá cenu.. Ale jestli si dobře pamatuju, nejdřív nasucho opražím krupici a poté vařím v osolené vodě asi 30 minut. Nakonec zakápnu olejem, tahini, lahůdkovým droždím a rozmixuji tyčovým mixérem... Ale to tak na čerstvou porci, druhý den to bude tuhé přes jakékoliv opatření :o

      Vymazat
    2. Díky za radu, někdy to vyzkouším. Jde mi právě o tu čerstvou porci, aby to úplně neztuhlo dřív, než stihnu dojíst :-). Jinak zbytek té včerejší přílohy jsem dnes vyklopila z hrnce, nakrájela na kousky, pomazala česnekem a sójovkou, využila zapnuté trouby z přípravy jiného jídla a grilovaná polenta byla na světě :-) Starší dcera (2,5 roku) mi ji pak celé odpoledne ujídala (místo aby loudila sušenky) a pokoušela se s ní krmit mladší ségru :-) (což by bylo samo o sobě fajn, akorát ten česnek asi není pro osmiměsíční mimino ideální).
      Nákyp jsem dorazila dnes k večeři a hlásím, že si chuťově dobře rozumí i s chlebem a kremžskou hořčicí. Tu sice obecně moc nemusím, ani nevím, kde se u nás v lednici vzala, ale jak je taková sladkoštiplavá, tak se k tomuhle hezky hodila.

      Vymazat
    3. hm, s hořčicí si to umím představit ;)
      Ten česnek v troubě stejně "vyčichne" a není tak silný, člověk zase nemůže být tak úzkostlivý ;) Když vidím, čím krmí děcka jiné maminky je česnek to nejmenší ;)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)