úterý 8. dubna 2014

Je zdravé stravování drahé?

"Když víš, ona je ta zdravá strava hrozně drahá". S tímto argumentem se setkávám celkem často. A já vždy odvětím, že není. Že pokud člověk neutrácí za zbytečnosti, může být zdravá strava v převážně v bio kvalitě dokonce levnější než jídelníček konvenčně stravující se osoby.

Ale doposud jsem k tomu neměla žádný hmatatelný důkaz. Už nějakou dobu nakupuji suroviny ve velkém a občas udělám nějakou útratu za zeleninu a ovoce nebo zdravé výživě. Tudíž jsem neměla absolutní přehled, kolik tak můžeme za jídlo měsíčně utratit. Napadlo mě, že to možná bude zajímat i ostatní, tak jsem celý březen pečlivě vážila a zapisovala, kolik čeho sníme. Jen podotýkám, že jsem se nijak nesnažila to stlačit na minimum, tudíž rozpočet zahrnuje i nějaké ty dezertíky a občerstvení pro návštěvy :) Dokonce jsem v březnu dělala velké dvě dávky Sladových müsli tyčinek! Sama se divím, kdy jsme to  zvládli sníst :)
Moje království :)
Tímto vám vlastně veřejně odhaluji, co že to jíme. Konzumujeme především průmyslově nezpracované potraviny, občas si dopřejeme tofu nebo tempeh (tak jednou měsíčně). Podotýkám, že potraviny jako seitan, robi, sójové jogurty a mléka atd. u nás nenajdete, což drží rozpočet níže. Ten, kdo se bez těchto produktů neumí obejít určitě utratí měsíčně o několik (desítek) stovek více.

Rozpočet je pro dvě osoby, přičemž větší část sladkých dezertů sní přítel. I porce ostatních jídel máme jinak velké, takže to odhaduji tak, že rozpočet pro muže bude tvořit nějakých 60% uvedené částky a pro ženy 40%. Pro zajímavost jsem uvedla jaký je rozdíl, když člověk nakupuje malá balení nebo velké pytle. Jak jsem psala, my už dlouho nakupujeme suroviny ve velkém, takže naše výdaje jsou ty nižší :) A rozhodně to není zanedbatelný rozdíl (úspora nějakých osm stovek měsíčně už stojí za přemýšlení, ne?)

A výsledek?

Můžete vidět, že pokud člověk nakupuje s rozumem, utratí 2 lidé za měsíc kolem 6.000,- Kč. Což je zhruba stovka za osobu denně. Když vezmu v úvahu, že u nás v práci si lidi kupují oběd za 70,- Kč, padne na osobu za měsíc nějakých 1400,- Kč. A to jen za obědy v pracovní dny. Plus nějaké ty salámy, sýry, jogurty, tvarohy, "fancy" nedělní obědy, dortíky, denní nákup pečiva,... Když to tak nasčítám, a mám to potvrzené, utratí konvenčně stravující se člověk 3-4 tisíce za měsíc. Zde je například článek, který uvádí, že průměrné výdaje na osobu za jídlo jsou měsíčně 2 tisíce. Avšak tato částka nezahrnuje obědy a jídla v restauracích apod. (na internetu lze najít spoustu diskuzí o výdajích za jídlo, např. zde). 

Takže teď ruku na srdce. Je zdravé stravování opravdu o penězích nebo spíše o neochotě a lenosti? (A nebo o tom, že za zdravé lidé nesprávně považují předražené výrobky, na které jsou všude reklamy?)

V součtu asi 13 a půl kila obilovin, 6 kilo luštěnin, 4 kila ořechů a semínek, přes 2 kila sušeného ovoce, malé množství mořské zeleniny a nějaké tuky v podobě kokosového, sezamového, olivového oleje a tahini. Upřímně, překvapilo mě, jak mnoho ořechů a semínek konzumujeme. Ale třeba právě tomu vděčím za pevné nehty :) Možná by bylo cenově příznivější místo ořechů a semínek navýšit na obilovinách, ale na druhou stranu si říkám proč? Lidé utrácejí za jiné blbosti než ořechy... Množství sušeného ovoce také není zrovna nízké, ale dá se říct, že já osobně si kaši "sladím" jen rozinkama. A bez nich si to neumím, a vlastně ani nechci, představit.


Co tedy jíst?

Snídaně
Snídaně je grunt. Každý si najde svou oblíbenou snídani a je to pro něj jakýsi rituál. Vstávám velmi brzy a den začínám hrnkem teplé vody s citrónem. Dám vařit kašičku z obilnin, které jsem večer před tím dala namočit. Během doby varu slupnu nějaké ovoce, většinou jablko a připravuji se do práce. Když se kaše dovaří, doplním jí o nějaké ty ochucovací blbosti, přendám do skleničky a kaši si užiju až v klídku v práci. Moje nejoblíbenější kašová kombinace je jáhly, amaranth, jablko, skořice, domácí máslo z vlašských ořechů, tahini, posypaná karobem a přes noc namočenými mandlemi. Tu mohu mít každý den a nikdy se mi nepřejí. V letním období jsou mým favoritem ovesné kaše s kokosem a čerstvým ovocem nebo pohankové kaše v RAW podání.

Obědy a večeře
V sobotu a neděli vařím čerstvý oběd (pokud nejsme mimo domov). V týdnu připravuji rychlou večeři a tu máme následně druhý den i k obědu. Na talíři nechybí luštěniny, obilí, čerstvá zelenina, pickles a nějaké ty zdravé tuky v podobě ořechů nebo semínek. Snažím se, abychom večeřeli a obědvali pestře a do syta.

A svačiny?
Většinou máme porce natolik velké, že svačin není třeba. Ale když už se začne z břicha ozývat kručení, umlčíme ho buď ovocem, ořechy nebo jablečnými lněnkami. Když je hládek větší, namíchám si nějakou směs z usušené naklíčené pohanky, kokosu a sušeného ovoce nebo nasucho opražím ovesné vločky, slunečnicová semínka a kokos. A když se zadaří a zbyde z víkendu nějaký ten dortík, tak svačinu (nebo i snídani) vyřešíme takto :)

Pro představu přikládám několik fotek, co jsem za ten měsíc vařila jak jsme si chrochtali :)


Snídaně

 
Moje snídaně s sebou do práce: jáhlovo-amaranthová kaše, domácí máslo z vlašských ořechů, hruška, rozinky, karob, přes noc namočené mandle

Nejoblíbenější kombinace podruhé - jáhlovo-amaranthová kaše, domácí máslo z vlašských ořechů, hruška, rozinky, přes noc namočené mandle, vlašské ořechy, datlový sirup
Kaše z kamutové krupice, tahini, kakao, kokosový olej, přes noc namočené mandle a vlašské ořechy
 
Ovesná kaše, kokos, nepražené kakao, kiwi, přes noc namočené mandle, datlový sirup

RAW pohanková kaše: naklíčená pohanka, datle, nepražené kakao, hruška, přes noc namočené mandle, goji, usušená naklíčená pohanka
Rýžová kaše s kokosovým mlékem, rozinkami, přes noc namočenýma mandlema a datlovým sirupem
Rýžová kaše s kokosovým mlékem, rozinkami, zkraramelizovanou hruškou a přes noc namočenými vlašskými ořechy

Znovu rýžová kaše s kokosovým mlékem, rozinkami, zkraramelizovanou hruškou a přes noc namočenýma mandlema


Obědy a večeře

Placičky z naklíčených fazolek adzuki, jáhlová majonéza, naklíčená čočka, sálát z červené řepy a mrkve, brokolice, pickles s řasou
Fazolky adzuki s červenou paprikou a mrkví na zázvoru s tamari a vlašským máslem, oves, pickles s řasou
Placičky z naklíčených fazolek adzuki, řepovo-mrkvový salát s tahini, tymiánem a ume octem, rukola
Brokolicový krém s bílými fazolemi a kešu ořechy, naklíčená křupavá pohanka, RAW pohankovo-lněné krekry, pickles s řasou, naklíčené mungo fazolky
Červená čočka s mrkví na uzené paprice, neloupaná kulatozrnná rýže, naklíčené mungo fazolky, čočka a semínka ředkve, okurka
Cizrna s mrkví na paprice, tahini, oves, naklíčená čočka, rukola
Naklíčená čočka na kurkumě a kokosovém oleji, celozrná basmati rýže, rukola, pickles s řasou, salát s červené řepy a mrkve s ume octem, naklíčené mungo fazolky, opražená dýňová semínka
Polévka z červené čočky a dýně na cibulce a kurkumě, RAW pohankovo-lněné krekry, naklíčené mungo fazolky a pickles s řasou
Cizrnový hummus s tahini a nakládanými černými olivami, olivový olej, naklíčené mungo fazolky, mrkev, okurka
Cizrnový hummus s tahini a nakládanými černými olivami, olivový olej, naklíčená čočka, rukola, okurka, RAW pohankovo-lněné krekry
Jarní nákyp z kukuřičné krupice, naklíčeného hrachu a adzuki fazolek, mrkev, přeliv z tahini a sójové omáčky, naklíčené mungo fazolky, čočka a semínka ředkve, okurka, rukola a pickles
Naklíčený opražený hrách s celerem, pesto z rukoly a vlašských ořechů, ječné kroupy, pickles, okurka, naklíčená čočka
Jarní nákyp podruhé, tentokrát pouze s adzuki, mrkví, rajčatovým protlakem, bazalkou a nakládanými olivami, okurka, salát z mrkve a červené řepy s ume octem, naklíčené mungo fazolky a čočka
Kukuřičné špagety s omáčkou z bílých fazolí a vlašských ořechů, rukola
Teplý salát z brokolice a červených fazolí, cizrnovo-dýňové placičky, slunečnicové paté, naklíčené mungo fazolky, rukola
Adzuki s mrkví a červenou řepou na zázvoru a kokosovém oleji, celozrnná basmati rýže, naklíčená čočka, pickles s řasou, rukola
Omáčka z řepy, mrkve a ume octa, bílé fazole, tahini, placičky z ovesných vloček, naklíčené mungo fazolky
Červené fazole s mrkví a červenou řepou na zázvoru a kokosovém oleji, špalda Grünkern, pickles s řasou, opražená dýňová semínka a vlašské ořechy
Rizoto z basmati rýže a červené rýže, hrachu a mrkve, salát z červené řepy a mrkve s ume octem, naklíčená čočka, ledový salát

Mungo fazolky s kulatozrnnou rýží na česneku, brokolice, nakládané černé olivy, kešu ořechy, okurka, salát z červené řepy a mrkve
Rizoto z kulatozrnné rýže s adzuki fazolkami s rukolovým pestem s vlašskými ořechy, pickles s řasou, naklíčené mungo fazolky, salát z červené řepy a mrkve
Falešná svíčková omáčka s tahini, placičky z naklíčených fazolek adzuki, celozrnná basmati rýže, pickles a naklíčené mungo fazoky
Sushi s avokádem, wasabi, nakládaný zázvor, cizrnovo-dýňové placičky, slunečnicové paté, okurka, naklíčené mungo fazolky, avokádo


Svačiny a jiné pohoštění

Celerový salát s mákem, citrónem a agávovým sirupem, obilná káva s kakaem a lískooříškovým mlékem

Nápoj z nepraženého kakaa a domácího mléka z konopných semínek, opražené vločky se slunečnicovými semínky, kokosem a přelivem z rozmixovaných datlí s tahini

Korpus - namočená pohanka, nepražené kakao, datle, tofu tvaroh s citrónem, kiwi a agarové želé
Pokus o proteinové tyčinky (nevyšel - chuťově OK, konzistenčně nic moc): konopný protein, ovesné vločky, datle, vlašské ořechy, nepražené kakao
Korpus: kukuřičná krupice, rozinky, kokos, agarové želé s rozinkami, hruškami a kiwi, datlový sirup
Kešu paté a pomazánka z černých oliv na RAW pohankovo-lněných krekrech
Naklíčená usušená pohanka, goji, kokos, matcha s citrónem
RAW pohankovo-lněné krekry: naklíčená pohanka, lněná semínka, namočená slunečnicová semínka, provensálské koření a Tamari

Sladové müsli tyčinky: ovesné vločky, rozinky, goji, slunečnicová semínka, kokos, ječný slad, jablko, přeliv z tahini a skořice, naklíčená usušená pohanka

168 komentářů:

  1. Skvělé! Jednou jsem taky chtěla počítat, kolik utratím za jídlo, ale neměla jsem tolik trpělivosti. Čekala jsem částku mnohem vyšší, vzhledem k tomu, že kupujete většinu věcí v bio kvalitě. Tím lépe! Jen dotaz, kde kupujete zeleninu a ovoce a kolik toho asi denně sníte (té zeleniny a ovoce)? Děkuji :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, byla to celkem mravenčí práce, ale doufám, že to třeba někomu pomůže. A já jsem si jen potvrdila to, o čem jsem všechny přesvědčovala :D
      Ovoce sníme v přepočtu na kusy tak 5 denně, zeleniny mnohem více. Ale jedeme spíše v mrkvi, řepě, celeru, takže nic extra drahého. Občas brokolici nebo něco jiného pro změnu... Nakupuji nejčastěji u nás v zelenině, ale nedělám si iluze, odkud to mají. Ale musí se nechat, že tu mrkev, řepu i celer mají ještě teď české a ne holandské. Ale už se těším na jaro a na trhy, tam se nakupuje mnohem lépe..:)

      Vymazat
  2. Teda klobouk dolů. Paráda. Děkujeme :)

    OdpovědětVymazat
  3. Je super, že jste to takhle sepsala. :) Rozhodně to i pro mne, která nakupuje některé zdravé věci také ve velkém, mělo přínos. Co vám, ale závidím jsou luštěniny. S partnerem je také máme moc rádi, ale bohužel má dnu, takže nám všude doporučují omezené množství. :( A tak to bývá s tím vařením celkem oříšek, ještěže můžeme obiloviny. :) Hezký večer a ještě jednou děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda :)
      Luštěniny máme také moc rádi a popravdě si neumím představit se v nich omezovat :o Ale tak i všechny možné krupky a obilí jsou moc dobré ;)

      Vymazat
    2. Dobrý den,
      při dně jsou problém puriny, které luštěniny obsahují poměrně hojně, ale existují druhy, které je nemají téměř vůbec - červená čočka, fazolky adzuki a málo purinů má i cizrna. Podstatná je také příprava. Alespoň některé druhy luštěnin tedy i při dně zařazovat lze - určitě je to lepší, než byť i libové drůbeží maso, kterým se jinak DNAři na "dietě" obvykle cpou horem dolem :-)

      Vymazat
    3. Také jsem toho názoru, že luštěniny jsou oproti masu menší zlo ;)

      Vymazat
  4. Krásné fotky! Byla bych moc moc ráda za přidávání více receptů na všechny tyhle dobroty :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) V zimě to moc nešlo, protože nebyly dobré světelné podmínky na focení :o (vařím k večeru). Ale s letním časem se pokusím s tím něco udělat ;)

      Vymazat
  5. Tedy pravděpodobně to musíte slýchat často doma, ale - jste úžasná!! Tolik práce, smekám.. :) .. a ty fotky - hned bych koštla :)) Zaujaly mě (kromě jiného) raw pohankovo-lněné krekry, ale nenašla jsem recept.. pokud tu není, nechystáte se ho přidat? Díky předem a těším se na další příspěvky!! Alena :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nechci se chlubit, ale slýchám :D Každopádně děkuji za pochvalu :) Recept na pohankovo-lněné krekry už tu byl, ale pak jsem ho z nějakých důvodů stáhla.. Ale nejspíš ho znovu aktualizuji ;)

      Vymazat
    2. Tak to je v pořádku!! :) :) Za aktualizaci předem díky!! Alena

      Vymazat
  6. Super inspirace a hlavně nakopnutí, že za stejné peníze může člověk jíst mnohem zdravěji. Také utratíme ve dvou 5500,- - vařím vše doma, já vegetarián a přítel masožrout. Ale v jídelníčku mám spoustu mezer...Moc dííííky!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač ;)
      Ano, je to o tom jídlo připravovat doma. Je jen pohodlnost si nechat vše připravit, vždyť dříve se také doma připravovalo vše od píky :)

      Vymazat
    2. Vaše stránky jsou naprosto jedinečné a inspirující. Začínám pročítat a myslím, že mám na hodně večerů zábavu zajištěnou. Překvapila mě ve vašem nákupním seznamu cena nepraženého kakaa. Jestli se můžu zeptat, kde se za takovou cenu dá koupit?

      Vymazat
    3. Děkuju moc :)
      Vždy nakupuji kakao od firmy bio nebio, to vychází finančně nejlépe, ve zdravé výživě vychází asi na šedesát korun ;) Já ale objednávám spolu s ostatním zbožím zde: http://eshop.provita.cz/kakao-neprazene-odtuc-150g-bio-bionebio/d-72130/
      Když se to přepočítá na kg, tak to dělá nějakých 350,-, takže jsem to tam vlastně ještě v propočtech nadhodnocovala (jako i ostatní věci, které jsem kupovala třeba ve výprodeji...) ;)

      Vymazat
    4. Dobrý den,
      z toho co vím tak tohle kakao ( http://eshop.provita.cz/kakao-prazene-se-snizobsahtuku-150g-bio-bionebio/d-72130/ ) Není raw

      Vymazat
    5. To koukám jako blázen! Dala bych ruku do ohně, že dřív bylo nepražené... Bohužel doma žádný balíček nemám, abych na to mohla mrknout, ale zkusím na fotkách dohledat, že dříve tam i bylo napsáno nepražené :o Každopádně díky za upozornění ;;)

      Vymazat
  7. Moc díky za spočítání, koukám že vůbec nejíte pečivo? Nebo si pečete vlastní chléb?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně, pečivo nejíme... Není kdy :D Ráno máme kašičku a k obědu a večeři raději uvařím plnohodnotné jídlo. Vařím vlastně jen večeři a jídlo je i druhý den k obědu. Pečivo je pro mě málo muziky za moc času. V obchodě bych ho nekoupila a péct se mi pravidelně nechce... Navíc považuji za lepší variantu jíst obilniny ve formě celého zrna a moučné výrobky (pečivo, těstoviny, placky,...) jíst jen občas... Pečivo kompenzuji pohankovými krekry :)

      Vymazat
  8. yno , pri vsi ucte, ten obrazek je PLNY prumyslove zpracovanych potravin... takze vubec nic zdraveho to tedy neni. Vi ta pani jakou technologii se vyrabi treba ovesne vlocky? Nebo co se vsechno dela pri vyrobe karobu? Trosku obelhavani sebe sama. Vejce se prumyslove zpracovat neda, maslo obsahuje relativne nejmene pridanych Ecek, maso sice obsahuje hormony, ale vetsinou zadna pridana barviva a stabilizatory ( aspon to, co se snazim kupovat ja ) a ovoce a zelenina je asi tak to jedine, na cem se shodneme :-) Nu, hlavne, ze ji to vyhovuje… kazdy mame jine preference, jen nevim, kde vzali vegetariani tu premisu, ze je to zdrave ( to same plati i pro RAW - viz nedavno uverejnena studie z univerzity v Gratzu, ze vegani a vegetariani jsou vice nemocni ( ano !!) a maji zavaznejsi choroby nez pojidaci tzv. standardni diety a rozhodne se nedozivaji delsi delky zivota, ani jejich laboratorni markery nejsou lepsi - coz me osobne dost sokovalo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, tady se bohužel neshodneme.
      Nechci se ohánět nějakými studiemi, ale ty, které vyzdvihují maso a mléčné výrobky jsou většinou sponzorované vládou, aby všechen masný a mlékárenský průmysl nešel do kytek.
      Obelhávání sebe sama mi přijde spíše konzumace vajec, mléčných výrobků a masa s tím, že to je přírozené a bez přidaných látek. To, čím ty chudáky krmí se absolutně nedá prohlásit za přirozené.
      Samozřejmě, že vím, jak se vyrábí ovesné vločky. Za průmyslově zpracované potraviny považuji polotovary, sušenky, sýry,... (zkrátka vše, kde je napsané složení o více než jedné položce).

      Přeji krásný den

      Vymazat
    2. 1. dekuji za odpoved
      2. ale toto nebyla studie o "vyhodach pojidani masa, vajec nebo mlecnych vyrobku", toto byla prospektivni studie, ktera jen a pouze porovnavala jaky a jestli vubec nejaky dopad ma zpusob stravovani na celkovy zdravotni stav ( zadne vyselektovane molekuly jako v Cinske studii ) a oni puvodne chteli prokazat, ze vegetarianska/veganska strava je o rad vhodnejsi a z dlouhodobeho hlediska zdravi prospesnejsi, lec prokazali pravy opak. Pochybuji, ze je lze podezrivat z toho, ze by meli za cil podporovat masny a mlekarensky prumysl :-) Samotneho me vysledky sokovaly

      Vymazat
    3. Ach jo, kdy uz lide pochopi, ze vyzkum se da udelat na vse, zalezi kdo a co si chce obhajit. Neni vegetarian, jako vegetarian. Ten co ji velke mnozstvi mleka, syru, sojoveho masa je na tom po zdravotni strance spatne, o tom nepochybuji.
      Ale pozastavovat se na ovesnymi vlockami, to mi prijde opravdu nevhodne. Ano, nejsou certve, mohou byt zlukle, ale oproti salamum je to raj.
      Zajimave je, ze vsichni ji maso jen z kontrolovanych chovu, ale na bio z mych znamych neveri nikdo ;-0! Pochybujete o podpore prumyslu? Ja v zadnem pripade!

      Vymazat
    4. Přesně tak, je vegetarián a vegetarián... Ten kdo se příliš nestará a jí jen nějaké náhražky, tak zdravý moc nebude. Každý asi nejlépe pocítí na sobě, co mu vyhovuje... Mně vyhovuje strava rostlinná a to jak ze zdravotních, tak i z etických důvodů. Opravdu bych se cítila jako sobec a pokrytec, co se schovává před realitou, kdybych svými penězi podporovala ta zvěrstva, co se dějí.. Také jsem milovala sýry, ale ta chuť mi za to nestojí.

      Vymazat
    5. Dobrý deň, túto štúdiu sme rozberali s profesorom výživy z americkej univerzity Loma Linda (mimochodom, jedno z miest dlhovekosti), škoda, že si už nepamätám viac podrobností, len zhruba to, že ju dával ako príklad veľmi problémovej a pochybnej štúdie z hľadiska metodiky a pod.

      Vymazat
    6. už som našiel aspoň stručné poznámky k tej štúdii:
      Aká je hypotéza – cieľom bolo skúmať vplyv rozdielov v strave u ľudí v Rakúsku
      Kde to bolo uverejnené? Iba v elektronickej podobe a v nejakom zborníku
      Použili sa dotazníky z veľkého národného prieskumu 2006-02 – 2007-03
      Interview robili za jeden deň vyškolení pracovníci
      15 474 ľudí, z toho 0,2 % vegetariánov, 0,8 % tvrdili, že sú Lakto-ovo, 1,2 % LOV + ryby
      Otázky pri výbere:
      o ste vegetarián? (nekorektné, boli tam aj tí, čo jedia mäso)
      o vegetariáni mali menej očkovaní
      o mohli byť predtým chorí a preto sa tak stravujú
      o nerobil sa podrobnejší rozbor stravy (niektorí jedli mäso, ale málo a veľa ovocia a zeleniny, iní veľa mäsa...)
      o iba 31 vegetariánov

      Jeden z komentárov k štúdii: „Ďalší prípad štúdie, ktorá robila rozdiel medzi jednou nezdravou a inou nezdravou stravou.“
      Výsledky sú nejednoznačné, chýbajú skutoční vegetariáni

      Vymazat
  9. Dostala jsem se na tenhle blog přes FB Vegmania a budu dál sledovat - to propočítání muselo stát strašnou práci, ale článek stojí za to. Před fotkami, nápady a tabulkami smekám. A děkuji. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nebudu lhát, že to bylo hned hotové, ale snad si z toho pár lidí něco vezme :)

      Vymazat
  10. Velice pěkný a inspirativní článek, jen by mě zajímalo kde nakupujete ta velkoobjemová balení? Díky za odpověď

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jáhly, rýži, rozinky, červenou čočku, adzuki, cizrnu, kukuřičnou krupici, slunečnicová a sezamová semínka, pohanku a určitě ještě něco kupuji tady: http://www.bio-country.cz/Velkoobjemova-baleni/ dohadujeme se s více lidma a nějak se podělíme ;) Ale komunikace s nimi trošku vázne :o
      Mandle, vlašské ořechy, kešu a lískové nakupuji zde http://www.aso-online.cz/Orechy
      A zbytek podle akcí v internetových krámech nebo ve zdravé (i když tam dělám spíš menší nákupy spíše pro pocit). Raději si vše pečlivě promyslím a vybírám na netu :)

      Vymazat
    2. předně - skvělý nejen článek, ale celé stránky! mám v oblíbených na prvním místě a často po nich jen tak brouzdám a kochám se úžasnými fotkami :) pokud můžu doporučit pro nákup ořechů, mám čerstvou (pozitivní) zkušenost s http://www.svetplodu.cz/

      Vymazat
    3. Jů, děkuju moc! Na fotkách bych ráda ještě zapracovala, zatím fotim na obyčejný malý digitálek, tak když budu hodná, třeba si vysloužím lepší stroj ;)
      Na stránky mrknu, díky za tip :)

      Vymazat
  11. Skvělé, že jste si s tím dala tolik práce :) Všechna ta jídla vypadají nádherně.

    OdpovědětVymazat
  12. Nadherny clanok, Krasne inspirativne foto i s receptikmi... Vidno ze to muselo i velmi chutit - na jednej fotke uz chyba kusok placky... Dakujem velmi pekne kus dobrej prace. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nojo, to už jsem nemohla vydržet a zakousla se do toho :D Příště se polepšim :o

      Vymazat
  13. Dobrý den,
    děkuji za skvělý článek. Ráda bych se zeptala, kde nakupujete velkoobjemové balení?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den,
      není vůbec zač. Ohledně velkoobjemových balení viz komentář výše ;)

      Vymazat
    2. Dobrý den, pěkný článek:-) Jsme na tom s výdaji při velmi podobném stylu stravování úplně stejně. (taky jsem si párkrát dala tu snahu to spočítat:-)..jinak mohu vřele doporučit, kdo by měl zájem, bezobalový obchod - opobchod.cz. Nakupujeme velkoobjemová balení, vždy ve skupině kvůli poštovnému....komunikace s majitelem je skvělá!

      Vymazat
    3. Děkuji :)
      Opobchod znám ;) Mají moc hezké stránky. Když jsem na ně koukala dříve, tak mi přišlo, že to zase tak výhodné není, ale dnes jsem koukla znovu a líbí se mi to.. Možná to příště prubnu tam ;) Díky za doporučení

      Vymazat
  14. Skvělý článek! :) Ráda bych se zeptala.. co je to kamutová krupice? Ta kaše vypadá moc dobře. :) Našla jsem jen kamutovou mouku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      Kamut je tradiční odrůda pšenice a z ní je vyrobená krupice :) Měla jsem to víceméně na zkoušku, protože to bylo ve slevě :D
      Zde: http://www.mujbioshop.cz/mujbioshop/eshop/0/3/5/49-Kamut-krupice-Khorasan-500-g-40

      Vymazat
  15. Skvělá inspirace,děkuji! Po změně toužím už dlouho,ale jak píšete..vůbec to není o penězích,ale o "lenosti" U mně ještě o nedostatku inspirace..kterou postupně sbírám. Váš článek je hodně přínosný! Ať se Vám moc daří a ta mravenčí práce určitě mnoha lidem bude velkou inspirací!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, sem moc ráda, že se článek líbil :)
      Přemýšlím, že občas udělám nějaký "inspirační" příspěvek :) Popravdě mě ani nenapadlo, že by to někoho mohlo zajímat :D
      Přeji ať Vám změna stravování přináší jen a jen radost :)

      Vymazat
  16. Dobrý den, moc děkuji za inspiraci, mám radost, že čím dál více lidí se zamýšlí nad utrpením zvířat a konečně začínají chápat, že strava založená na chemii, utrpení a bolesti nemůže nikomu prospívat. Kéž je nás stále víc :)

    OdpovědětVymazat
  17. Zdravíčko.
    mno jediné co mi nesedí, že projíte cca 6k měsíčně...ve2... nás je pět, a máme pomalu stejnou částku...ale bohužel né v tak zdravých produktech...a ta velká balení budu muset promyslet... nemám v okolí nikoho, kdo by se chtěl takto stravovat...
    jinak chválím téměř dokonalé stránky (k absolutní dokonalosti postrádám tlačítko -> Servírovat
    Budou pro mě velkou inspirací... večer apeluji na manželku, zítra se jde nakupovat...a pak už jen chrochtat...
    Vegetarián sem přez půl roku (a cítím se i hned po jídle mnohem lépe, než kdysi po řízku),teď začínám zlehýnka očichávat vitariánství(teda chtěl bych)... ale ještě jsem se takhle dobře nenajedl...a to stačili ty fotky... jídla vypadají famozně...a jsem přesvědčen, že ještě lépe chutnají...

    koukal sem, že jsou tu i recepty, takže se brzy pokusím realizovat tlačítko -> Servírovat

    přeji hezký den, a jen tak dál...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      ano, je to pro dva plus nějaké návštěvy, ale je pravda, že jsme se nijak neomezovali... Kdybych to chtěla stlačit více, tak si odpustíme ty pivka a vína, u ořechů bych to stáhla na minimum a přitlačila na levnějších obilovinách. Naštěstí jsme v situaci, kdy taková opatření dělat nemusíme :) Ale souhlasím s Vámi, jde to i levněji.
      Jinak děkuji za pochvalu a jsem ráda, že jsou stránky lidem inspirací :)
      A počkejte, jak se budete cítit po vyřazení mléčných výrobků (jestli se tam dostanete). To je teprve úleva :)

      Vymazat
  18. Dobrý den,
    moc děkuji za článek.. Na rostlinou stravu postupně přecházím a Váš blog je mi velikou inspirací :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, to mě velmi těší :) A přeji mnoho úspěchů při zkoušení nových jídel :)

      Vymazat
  19. Zdravím a smekám nad vyčerpávajícím zaznamenáváním všeho snědeného. O totéž jsem se snažila u sebe doma, ale bez úspěchu. Sotva udržím myšlenku, když mě doma zaměstnávají dva caparti a tak chci popřát, ať vám to vaření vydrží i když vás bude časem víc, než dva ;) Mimochodem se o tomto článku včera bavili prodavačky v jedné brněnské zdravé výživě, prý taky zkusí vařit z čerstvých surovin bez polotovarů :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den,
      nojo, taky jsem se na to dlouho duševně připravovala :D A je obrovská úleva nemuset vše zaznamenávat :)
      Děkuju moc, já tak nějak doufám, že když jsem si vaření osvojila už teď, že to potom budu mít jednodušší, až přijdou děcka :) Ale tak uvidíme.
      Opravdu? To je hezké, to by mě nikdy nenapadlo, že se o něčem, co jsem napsala, budou bavit lidé na druhém konci republiky..
      Přeji hezký den :)

      Vymazat
  20. Co takhle spočítat zdravou stravu na 40 korun na den? už jste to někdo zkoušeli?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč by ne, kdyby byl člověk na jablkách, mrkvi, kroupech a hrachu, tak by šlo i to ;)

      Vymazat
  21. Super článeček. Chtěla jsem poprosit, jestli by šlo napsat třebas takový nákupní lístek, co kupujete týdně, co třeba měsíčně, a jaké množství, aby si to člověk mohl propočíst, co se týká nákupu. Prosím. Díky Míša a srdečně zdravím:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud začínáte, tak jsou investice vyšší... Já už jen dokupuji, co mi dojde, takže pravidelně nekupuji skoro nic :o Jednou měsíčně třeba tahini, lahůdkové droždí, agar, a kdo nemá zásoby tak luštěniny, obilniny, nějaké ořechy a semínka, sušené ovoce. Co dva měsíce sójové omáčky, ume ocet, koření, řasy, kokosový olej,... To je asi na každém člověku, co má rád... ;)

      Vymazat
  22. Skvělé, konečně další recepty a inspirace. Můžu se zeptat jak vaříte základní ovesnou kaši? :) děkuju moc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Dělám jí z rozmixovaných vloček, večer je zaliju v hrnci vodou a nechám přes noc v lednici. Ráno jen promíchám a chviličku povařím. (asi by nebylo nutný to nechávat přes noc namočený, ale jsem takhle zvyklá) Nakonec přidávám lžíci buď kokosového mléka, tahini nebo másla z vlašských ořechů.

      Vymazat
    2. Mohu se prosím zeptat, má to nějaký zvláštní vliv když nechám vločky namočené v lednici oproti v pokojové teplotě? :)

      Vymazat
    3. Nechávala jsem v lednici, protože mi přišlo, že se tak "nerozloží". Každopádně nyní už také nechávám při pokojové teplotě, enzymy pracují a vločky jsou pak stravitelnější ;)

      Vymazat
  23. Výborný článek a ještě lepší inspirace v hromadě fotografií. Moc děkuji, recepty nepotřebuji, spíš inspiraci a té je tady přehršel! Iva

    OdpovědětVymazat
  24. Za mne taky perfektní inspirace! Hned jsem dostala chuť vyzkoušet některé ze snídaňových kaší, ale nemůžu tu na ně najít recepty... V sekci "Snídaně" vidím jen dva :( Poradíte? Moc děkuju!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Se snídaněmi to je složitější.. Ráno ve všední dny spěchám a o víkendu jsem tak hladová, že jsem byla líná dělat u snídaní fotodokumentaci... Ale časem snad všechno bude ;)

      Vymazat
  25. Moc děkuji za tak úžasný a inspirující článek!!!! :-) taky zatím s manželem trochu tápeme. Pokud budete mít čas, recepty moc moc oceníme :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač :)
      Času není nikdy nazbyt, ale budu se snažit ;)

      Vymazat
  26. je vhodné dát si ovesnou kaši k obědu třeba? pardon za přiblblý dotaz, moc krásný blog))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nic se neděje ;) Pokud bych na ní měla chuť, tak si jí klidně udělám. Jednou za čas, proč ne. Každopádně oběd by měl obsahovat jak složku sacharidů, tak i bílkovin a tuků, aby na déle zasytil. Ovesná kaše je sacharidová nálož ;)

      Vymazat
  27. Dala jste si práci, o tom nepochybuji a hezky to umíte prezentovat. Není to můj styl, je příliš černobílý.. Chybí mi tu kvalitní maso a kvalitní mléčné výrobky. Vaše tvrzení: "Nechci se ohánět nějakými studiemi, ale ty, které vyzdvihují maso a mléčné výrobky jsou většinou sponzorované vládou, aby všechen masný a mlékárenský průmysl nešel do kytek." ukazuje, že toho o této oblasti moc nevíte Tím jste trochu ten hezký blog shodila, i když asi většině vašich čtenářů je to jedno, takže se vlastně nic neděje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíte, pro mě je to styl plný barev. Zkrátka jsme každý jiný. Blog se jmenuje Ethique, což napovídá, že to není jen stravovací styl, ale i styl přemýšlení. K tomuto stravování jsem se dostala v prvé řadě přes etickou stránku věci. Nechci svými penězi podporovat to, co se děje. A nebylo by mi dobře, kdybych konzumovala produkt, kvůli kterému musí jiná živá bytost trpět - ať už maso, mléčné výrobky nebo vejce. Kvalitní maso pro mě neexistuje, furt je to vražda. A i nejkvalitnější mléčné výrobky jsou kyselinotvorné (pokud si člověk netroufá pít mléko nepasterizované), plné hnisu a způsobující alergie.
      Co se týče studií: každá studie musí být někým financována, to je jasná věc. A ten, kdo jí financuje nebude propagovat výsledky, pokud nebudou v jeho prospěch. Proto spousta zajímavých studií leží někde v kartotékách (třeba závadnost extrudovaných výrobků a právě i mléčných výrobků,...) Existují studie, které dokazují špatný vliv mléčných výrobků na lidský organismus, ale světlo světa zatím nespatřily a nejspíše ani nespatří. Studií a materiálů je hodně, je na každém, čemu chce věřit. Jen je třeba si uvědomit, že opravdu žijeme ve světě, kde moc a peníze jsou na prvním místě a to je to, oč se oni financovatelé studií zajímají. Nechtějí mít lidi zdravé, chtějí, aby KONZUMOVALI.
      Každopádně děkuji za to, že jste blog nazval/a hezkým.
      Přeji krásný den

      Vymazat
  28. Milá Éthique, vždycky fandím hezky odvedené práci a ta vaše se mi líbí, ráda se i inspiruju a obohatím jídelníček některým z receptů. Vzhledem ke své práci, však mohu denně vidět rozbory mléka, sledovat rozbory masa, studie do hluboké historie i ve spolupráci s nejmodernějšími ústavy ve světě. Ač tvrdíte, že stravu máte barevnou, pohled bohužel už je černobílý. Ono to s tím mlékem tak zlé není, plné hnisu bývá tam, kde se majitel o krávy nestará a nechá je s neléčenou mastitidou. Mám možnost mít kvalitní, kontrolované mléko i třeba hovězí maso té nejvyšší kvality - masná plemena, přímo ze zdejších luk. Drůbeží a králičí z domácího chovu. Víte, ona ta etika, je o úhlu pohledu. Chcete-li být skutečně etická, pak si uvědomte ty miliardy živočichů, které přijdou o svůj život, životní prostor či potravu, jen proto, že konzumujete některou ze svých oblíbených "etických" potravin. Nejsou jen živočichové s hebkým kožichem a milýma očima, jsou miliardy, biliony těch, kteří tak roztomilí nejsou a nebudou a přesto trpí, v důsledku Vaší potřeby potravy. Etika v pojetí, jak jí předkládáte mi vyznívá jako výlev znuděného a zhýčkaného dítěte (nemíním jako urážku, je myšleno obecně, jako důsledek přesycené konzumní společnosti). Ne není to etika. Je to hra na etiku. Je to pseudoetika. Barbora Schmidtová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si právě jsem moc dobře vědoma, že spousta lidí je na vyzdvihování etické stránky alergických. Proto blog podávám spíše z hlediska zdravého stravování a etickou stránku sem snažím necpat.
      Dle mého názoru je člověk savec, to znamená konzumovat mateřské mléko do té doby, než bude schopný zvládnout pevnou stravu. Člověk nebyl určený k tomu, aby pil kravské (nebo jiné) mléko. Ani ho dobře neumí trávit. A co se týče masa, pokud si ho sama neumím dohonit, ulovit, a včetně všeho (i očí a vnitřností) sníst, tak asi nejsem rozený masožravec. Zkrátka to k životu nepotřebuji. A to, že člověk občas spolkne ze vzduchu nějakou mušku, nebo sní v datlích nějaké jiné potvory? To není vědomé a zamýšlené. A ty ostatní argumenty, které uvádíte jsou v porovnání s konzumací masa zanedbatelné.
      Je to o osobním postoji, prioritách a přístupu k životu. Abych pravdu řekla, snažím se takovýmto konverzacím vyhýbat co nejvíc, protože každý má svojí pravdu o které je přesvědčen a jsem si jistá, že bychom to tady mohli rozebírat donekonečna a obě budeme akorát naštvané a smutné. A proč to?
      Za sebe mohu říci, že se po přechodu na čistě rostlinnou cítím mnohem lépe. Pleť se vyčistila, vlasy a nehty jsou silnější a dostala jsem se na svou ideální váhu. A to nemyslím, že jsem zhubla, naopak. Když jsem jedla všechno, byla jsem velmi hubená, mnozí říkají, že až nezdravě. Světe div se, bez masa, vajec a mléčných výrobků mám vyšší váhu než dříve.
      Každopádně děkuji za reakci, i druhý úhel pohledu je občas potřebný.
      Přeji krásný den :)

      Vymazat
  29. a ještě dodám, že ač maso jím (a nijak často..), tak zabít nedokážu a jsem ta, která zachraňuje, co zachránit lze. Nejsem tím o moc etičtější, než ten kdo zabije, konzumuju výsledek. A jsem si jistá, že kdyby na tom závisel život mých dětí, veškerý soucit by šel stranou. Pouhou svou existencí a konzumací potravin nelze dosáhnout etického přístupu ke všemu živému. Lze jen mít přírodu a život v nejvyšší úctě, omezit své zásahy a potřeby. Věřím, že si toto uvědomujete a právě proto jste zvolila a propagujete tento styl, i když je jiný než ten můj. Já jsem jen alergická na to vyzdvihování té etické stránky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hlavne, je to mytus, ze vegetariani svym pristupem chrani zivotni prostredi, to uz jim dokazali v Americe. Jakekoliv hromadne vyrabene potraviny a to i na farmach v USA proste uz z podstaty nejakym zpusobem zasahuji do krajiny, nici zivotni prostredi zviratum. V prirode jsme, jsme jeji soucasti, tak to proste je. Ani zralok nema cas litovat rybu, kterou proste sni. Lidsky organismus - pri vsi ucte - proste je staven jako vsezravec. Mame tak dlouhe strevo, mame stejne bakterie ve strevech jako vsezravci a prisni vegani/raw umiraji drive, maji casteji Alzheimerovu nebo Parkinsonovu chorobu. Deficience vit B12 je jen spickou ledovce. Tim nerikam, ze ma byt podstatou stravy jen maso a mlecne vyrobky, to ani nahodou.

      Ne, neschvaluji chov drubeze nebo treba prasat ve velkochovech, ale kvuli tomu si nebudu poskozovat vedome sve zdravi. Indiani podekovali svym zviratum, ktere snedli, ne vsechny kmeny byli cisti lovci, nektere i zver chovali, vazili si teto stravy, ale nenapadlo je, ze by meli byt vegetariany. Stejne tak aboriginci v Australii nebo treba Eskymaci ( tam jina moznost nebyla :-) ). Clovek ma nejakou telesnou stavbu, nejakou DNA. Nejsme zkratka prezvykavci...

      Vymazat
    2. Máte pravdu, že nejsme přežvýkavci, ale není to konzumace masa nebo mléčných výrobků, co nás dělá lidmi. Je to kultura, schopnost uvažovat a dělat vlastní rozhodnutí. Každý máme jiný pohled na věc. A dále je to empatie, co člověka odlišuje od ostatních tvorů. Souhlasím, že dříve nebyl čas rozmýšlet, prostě se ulovilo zvíře, poděkovalo se mu a žilo se dál. Ale dnes už maso nikdo nebere jako oběť, něco, za co by měl být člověk vděčný. Maso se stalo spíše věcí, bez které už jídlo není plnohodnotný pokrm. Kdyby byla dnešní konzumace masa na úrovni, že se jí jáhelná, pohanková kaše, zelí, různé placky, atd. a jednou za měsíc, čtrnáct dní se udělá sváteční oběd s kusem masa, tak věřím, že dnes tuto diskuzi vůbec nevedeme.
      A i zmiňované tělesné dispozice si nemyslím, že by ukazovali na všežravce, ale to už je kapitola, na které se neshodneme a nechtěla bych se tady dlouze dohadovat, protože jak už jsem psala, nemám tyto diskuze zrovna v oblibě... Proč si kazit den? :)

      Vymazat
    3. Omlouvám se, že se Vám vkládám do diskuze, ale nedá mi to. Kvůli zdraví svého syna jsem začala s makrobiotikou. V podstatě jíme velice podobně jako Vy :-) Jsme v podstatě vegani. Stále jsem ovšem jedla maso, protože jsem ho potřebovala. Po nějaké době jsem zjistila, že jsem 14 dní nejedla maso a že jsem ho ani nepotřebovala, neměla na ně chuť. Teď na maso chuť nemívám kromě ryby. Musím říct, že se změnou jídelníčku přišla i změna etiky. Naráz mi vadí, jak se lidstvo chová k ostatním tvorům i k sobě samým i k rostlinám (viz. prodej semen neplodných rostlin). Nepovažuji za špatné dát si občas maso ze šťastného doma chovaného nebo uloveného živočicha. Co mě úplně odpuzuje je mléko a mléčné výrobky, kromě mateřského mléka samozřejmě.Stále kojím svého 1,5 ročního syna. Zajímavý poznatek je, že ti největší" mlékožrouti" v mojí blízkosti mě odsuzují za to, že stále kojím. Jako by se svět zbláznil. Jsem špatná, protože kojím a nedávám malému mateřské mléko krávy, kozy, atd.

      Vymazat
    4. Klidně se zapojte :)
      Přesně tak, já jsem k veganství vždy asi tíhla přirozeně, protože bych ani za svých ještě masožravých let nikdy neřekla: "mám chuť na maso". Prostě jsem jí neměla a některá jídla i tenkrát pro mě byla utrpení. Ale ovesné, rýžové kašičky, to bylo moje :) Člověk by měl poslouchat tělo a dát mu, na co má chuť (tím teď nemyslím Coca-Colu a brambůrky).
      A když si dáte maso jednou za čas, víte co to obnáší a zvíře žilo v důstojných podmínkách, tak je to Vaše volba. Ale nemám ráda postoj: "to je hrozný, já u toho nemůžu bejt když se to zabíjí,... " a pak si v klidu pochutnávají na steaku a vůbec si to nespojí.
      Ano, je velmi zajímavé, jak lidi (celoživotní kojenci) odsuzují, když žena kojí třeba do dvou let. Přitom to je ta největší přirozenost. Ale pro ně je asi přirozené jít a koupit si sunar... Jak říkáte, svět se zbláznil...

      Vymazat
  30. Tyo, super, cetla jsem to jednim dechem.. placam se uz asi 3 roky v tom jak jist jinak, co se nam narodil syn nekoupila jsme uz do lednice nikdy maso az na ryby. Nejak mi to seplo, manzel od salamu a syru do toustu asi nikdy neustoupi ale i tak v nem mam oporu. Z makrobiotiky (furtvar klub) z jimeJinak, Raw a vitarian, se transformuje nejaky novy nepojmenovany druh stravovani ktery kombinuji a vase prace me obohatila o dalsi smer. Dik moc s dovolenim na sdilim. Imborn18

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Já si tak nějak plácám všechny směry do sebe a dělám si z toho svůj vlastní.. Říkám si sezónní jedlík, v zimě více vařim a řídím se dle makrobiotiky a v létě zase inklinuji spíše k syrové zelenině. Jednak na vařené nemám chuť a jednak se mi nechce trávit více času u sporáku...
      Každopádně přeji ať se daří a ať Vás to naplňuje :)

      Vymazat
    2. Supééééééééééééééééééééééér krása, hned bych se do něčeho s chutí zakousla :o)) nechete mi sestavit jídelníček s recepty? :o)))) My jsme tedy masožravci a taky mléčné výrobky u nás mají své místo,ale i hodně zeleniny. A já miluju domácí chleba a vlastně i zbytek rodiny. Zrovna se snažím zařadit do jídelníčku plno nových věcí a omezit maso a tady budu ráda chodit pro inspiraci. Zrovna dneska jsem se pokoušela o variantu RAW dortu http://andelskesneni.blogspot.cz/2014/06/tak-trochu-raw-dort.html
      Jsou tam ingredience, které do RAW skupiny nepatří,ale i tak to je dobrota :o)))
      U nás doma nikdy nebudeme patřit do RAW skupiny ani nebudeme vegetariáni, či vegani, vždy budeme jíst maso,ale chtěla bych ten náš jídelníček obohatit o něco z toho co jste tady nafotila. moc díky za váš blog, hned si ho uložím. MArkéta

      Vymazat
    3. Děkuju moc ;)
      zakousnout se můžete, stačí si to jen připravit :D
      Víte jak, nikdy neříkej nikdy ;) Budu ráda, když se budete inspirovat, čím více lidí se bude zamýšlet nad tím, co jí, tím lépe ;)

      Vymazat
  31. Nádherné fotky, mám na všechno chuť, nejvíce na dortík s kiwi. Nebyl by recept? Ještě se chci zeptat, v kterém obchodě kupujete zboží ve velkoobjemovém balení? Country life mi příjde drahý, rovněž Bionebio aj.
    Všimla jsem si, že ranní kaše připravujete s ovocem. Vy neřešíte nevhodnost kombinaci obilí a ovoce...těžké na trávení...vhodnější je kaše např. jen se semínky, ořechy, nebo různými zálivkami z nich, nejlepší s podušenou zeleninou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, děkuju :) Kiwi dortík byl recept nerecept, už si ho ani nepamatuju :D Když dělám nějakou rychlovku, tak holt není čas na focení a zaznamenávání surovin :(
      Domlouvá se nás více a nakupujeme zde: http://www.bio-country.cz/Velkoobjemova-baleni/ ale uvažuji o přechodu do opobchod.cz a dále objednávám na eshop.provita.cz, kde mají téměř kompletní sortiment zdravé výživy a seženu to tam levněji než v obchodě.. Navíc se nemusím tahat s taškama a jezdit do města ;) Tak si zde jednou za půl roku doplním zásoby sojovek, umeocta, misa,... A ořechy atd. objednávám na aso-online.cz.
      Nevhodnost kombinace obilí a ovoce je především zásada makrobiotiky, kterou já se pouze inspiruji. Beru si z ní ranní miso polévky, dochucování kvalitními sojovkami a umeoctem, kombinace obilovina+luštěnina+semínka+zelenina+pickles k obědu a večeři.. Mně kombinace obilí a ovoce nevadí a tráví se mi dobře, tak se tím nezabývám.. Zvláště teď v létě by mi přišla škoda nevyužít sezónního ovoce.. Samozřejmě, kdybych měla nějaký problém, tak ranní ovocné kaše přehodnotím. A když už jsem u MB, kaši jím až po deváté hodině, což by měla být podle orgánových hodin ideální doba na konzumaci sladkého ;)

      Vymazat
  32. Smekám, smekám, smekám! :-) :-) :-) Prostě úžasný článek a super úžasný celý web. Škoda, že tě nemám za sousedku :-) Moc se mi tu u tebe líbí :-) a pomalinku zkouším :-) Tento článek musím ukázat manželovi :-ú) a velice hodnotné jsou pro mne i ty odkazy s eshopy od kterých nakupuješ, musím na to kouknout :-) Děkuji :-) Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      A to ty rozpočty jsou trochu nadhodnocené řekla bych... Když se kouknu na článek zpětně, docela jsme se rozmazlovali :) Máme teď lehce šetřící období, takže jedem v levnějších luštěninách typu čočka, hrách - vždy to nechám naklíčit a pak to hodim s nějakým kořením na pánev.. K tomu rýži, jáhly nebo pohanku, posypu opraženými slunečnicovými semínky a přidám čerstvou zeleninu. Jídlo za pár kaček. Ráno teď dělám ovesné kaše, to je také jídlo za babku. Když se chce, myslím, že se za jídlo nemusí utrácet tolik... A na e-shopech se to rozhodně vyplatí, nehledě na pohodlí :)

      Vymazat
  33. Dobrý den. se zdravou výživou teprve začínám. Ale smekám a musím říci, že mi váš článek VELICE pomohl v pokračování.... Také bych poprosil o recepty k vašim nádherným jídlům. A nějaký seznam v kterých internetových obchodech kupujete jaké věci. Děkuji David

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za komentář :) Na receptech se snažím zapracovat, ale mám teď nějaký útlum... Ale snad se do toho zase opřu, jen co bude horší počasí a nebude nic jiného na práci..
      Už jsem to asi někde psala, ale zkopíruji to sem:
      Co se týče velkonákupů, tak se vždycky dohadujeme s více lidma, takže objednáváme opravdu ve velkém - 25 kg pytle, někdy menší.. A to zde: http://www.bio-country.cz/Velkoobjemova-baleni/ Ale komunikace s nimi je příšerná a uvažuji, že zkusíme něco jiného...

      Pro menší odběry doporučuji www.opobchod.cz, tam naváží už od 1 kg. Také se tam chystám přesídlit. Mají celkem levnou pohanku. Při odběru nad určitou částku je snížené poštovné.

      Vlašské ořechy, kešu ořechy, slunečnicová semínka, mandle, lískové ořechy, oříšková másla a datle nakupuji zde http://www.aso-online.cz/Orechy Třeba vlašské ořechy mají jen 250,- Kč/kg a datle zá krásných 88,- Kč/kg, což je výborná cena. Poštovné se bohužel platí vždy, ale i tak je úspora velká.

      No a ostatní si vybírám v internetových krámech, které mají široký záběr a seženu tam vše ostatní. Většinou to padne na http://eshop.provita.cz/, kde je doprava zdarma nad 2.000,- Kč. Tam kupuji sójové omáčky, umeocet, wasabi, kurkumu, nepražené kakao, cizrnovou mouku, goji, agar.. Dají se tam sehnat velmi levně i nebio výrobky.

      Jak jsem říkala, většinou se nás dohaduje více, takže nemáme problém se nad ty částky pro dopravu dostat a když platíme přepravné, tak se podělíme. Ale i kdyby se platila doprava všude, stále by se mi to vyplatilo. Vše mi dovezou domů, nemusím se tahat s taškama a hlavně, nemusím kvuli jídlu zajíždět do centra města. Navíc já jsem hrozná a ve zdravé výživě bych nakoupila spoustu věcí, které vlastně ani nepotřebuji... Takhle si pěkně nákup promyslím a kupuji opravdu jen to důležité.

      Vymazat
  34. Děkuji vám za podrobnou odpověd. Takže by ještě šlo dopsat '' úspora času a penez za dopravu po krámech'' :-) U nás je jen jeden ''krámek'' ''zdravá výživa'' A když tam člověk příjde tak první co vidí je regál s alkoholem :-) A za rohem pár pytlíčků čehosi :-) Opravdu děkuji za radu. Já se nemám s kým poradit. Nebot všichni kolem mě se cpou vším možným. Jen né zeleninou a ovocem.... Ještě malý dotaz: kde kokosové mléko a zdali poůžíváte kokosové máslo? Děkuji David

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není vůbec zač ;) Nojo, zdravá výživa je v módě, tak se tak chce asi jmenovat každý krám bez ohledu na to, co prodávají :)
      Pokud začínáte, tak doporučuji ten eshop.provita.cz, tam se dá sehnat vše, v menších baleních a za slušný peníz. Až budete vědět, že to myslíte dlouhodobě, je lepší něco objednat ve velkém ;)
      Kokosové mléko i máslo si dělám doma sama, pokud máte mixér, který to zvládne a investujete do bio kokosu, tak to lze... Už udělaná kokosová mléka a másla jsou dle mého předražená... z obyčejného kokosu lze pak udělat "vycmrndlejší" kokosové mléko, ale třeba do pečení to stačí ;)

      Vymazat
    2. Děkuji. Najdu uvás receptík na kokosové máslo? David

      Vymazat
    3. Kokosové máslo je jen o tom rozmixovat bio kokos ;)
      Blíže jsem to popisovala zde: http://veg-ethique.blogspot.cz/2013/07/minivdolky-s-boruvkovo-kokosovym-kremem.html

      Vymazat
    4. Děkuji :-)

      Vymazat
  35. Zdravím, chci se zeptat budou tady recepty na ty výborné mňamky z obrazků??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony ty mňamky byly vždy takové rychlovky, co dům dal.. Takže jsem recept nepsala a ani neudělala fotodokumentaci... Teď mám nějaký tvůrčí útlum, nechce se mi vůbec nic :o Ale věřím, že to zase přijde ;)

      Vymazat
  36. Tak do třetice otravných komentářů všeho dobrého :D Mohu se zeptat, v jakém velkoobchodě nakupujete??? A jelikož jsem touto problematikou opravdu nepolíbená - je k tomu nutný živnostenský list a být podnikatel či tak něco...? Díky moc :) Omlouvám se za takový příval dotěrných dotazů, může za to fakt, že tenhle blog je prostě a jenom plný inspirace :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V pohodě ;)
      Živnostenský list určitě není potřeba ;)
      Už jsem to tu několikrát psala, tak to jen zkopíruji:
      Co se týče velkonákupů, tak se vždycky dohadujeme s více lidma, takže objednáváme opravdu ve velkém - 25 kg pytle, někdy menší.. A to zde: http://www.bio-country.cz/Velkoobjemova-baleni/ Ale komunikace s nimi je příšerná a uvažuji, že zkusíme něco jiného...

      Pro menší odběry doporučuji www.opobchod.cz, tam naváží už od 1 kg. Také se tam chystám přesídlit. Mají celkem levnou pohanku. Při odběru nad určitou částku je snížené poštovné.

      Vlašské ořechy, kešu ořechy, slunečnicová semínka, mandle, lískové ořechy, oříšková másla a datle nakupuji zde http://www.aso-online.cz/Orechy Třeba vlašské ořechy mají jen 250,- Kč/kg a datle zá krásných 88,- Kč/kg, což je výborná cena. Poštovné se bohužel platí vždy, ale i tak je úspora velká.

      No a ostatní si vybírám v internetových krámech, které mají široký záběr a seženu tam vše ostatní. Většinou to padne na http://eshop.provita.cz/, kde je doprava zdarma nad 2.000,- Kč. Tam kupuji sójové omáčky, umeocet, wasabi, kurkumu, nepražené kakao, cizrnovou mouku, goji, agar.. Dají se tam sehnat velmi levně i nebio výrobky.

      Jak jsem říkala, většinou se nás dohaduje více, takže nemáme problém se nad ty částky pro dopravu dostat a když platíme přepravné, tak se podělíme. Ale i kdyby se platila doprava všude, stále by se mi to vyplatilo. Vše mi dovezou domů, nemusím se tahat s taškama a hlavně, nemusím kvuli jídlu zajíždět do centra města. Navíc já jsem hrozná a ve zdravé výživě bych nakoupila spoustu věcí, které vlastně ani nepotřebuji... Takhle si pěkně nákup promyslím a kupuji opravdu jen to důležité.

      Pro začátečníky bych vypíchla tu Provitu, mají tam široký záběr a dají se tam sehnat levně bio i nebio výrobky, sice ne ve velkých objemech, ale furt se to vyplácí.. Sama tam nakupuji dost věcí ;)

      Vymazat
  37. Dobry vecer uz potreti se snazim napsat komentar a nejak to nejde.chtela sem se jen proste zeptat zda je nejaky typ na to aby ty jidla netrvali dlouho na pripravu.vypadaji nadherne ale mam male dite a praci a nechci stravit v kuchyni vecnost.normalne si vse predvaruji o vikendu a pak zamrazim,ale jak to delat s jidlem jako toto?mate nejaky typ?dekuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, to mě mrzí, doufám, že se Vám nesmazalo něco dlouhého :o Ale bohužel tohle vůbec neovlivním...
      Každý si asi musí najít systém, který mu vyhovuje. Je pravda, že u tohohle typu stravování je vše o plánování a přípravě a ne vždy si člověk na vše vzpomene... Mrazák nepoužívám vůbec, nechutná mi to z něj, příjde mi, že z každé zeleniny udělá blátivou hmotu s takovým tím chuťovým ocáskem po mrazáku.. Ale já jsem divná, mně už když jsem byla malá říkali, že jsem se měla narodit jako policejení pes :D Nějak ty všechny pachy a chutě vnímám víc než ostatní... :o

      Třeba luštěniny nebo obiloviny vydrží v lednici i tři dny (pokud jsou skladované odděleně). Takže je dobré si navařit třeba fazole na tři dny a potom postupně odebírat, to samé s obilovinami. Prostě mít v lednici v zásobě vždy nějakou uvařenou luštěninu, obilovinu a pak jen hodit na pánev cibulku, zeleninu, která je zrovna v lednici, koření, luštěninu a podávat s připravenou obilovinou-třeba rýží. Takhle mam véču nebo oběd za čtvrt hoďky zmáklý. Klíčení luštěnin je potom trochu náročnější, ale i to se dá zvládnout a je to jen o tom si vzpomenout a dvakrát denně to propláchnout. Pro případ nouze mám vždy balíček těstovin, které kdyžtak udělám jen s praženými oříšky, provensálským kořením, olejem a lahůdkovým droždím. Stejně tak mám koupenou sklenici uvařené cizrny, ale jsem ráda, že na ní vždy sáhnu opravdu třeba až po půl roce :)

      Začátky jsou těžší, ale časem člověk přijde na to, že to tak těžké není, jen se toho nebát ;)

      Vymazat
  38. Dekuji moc za odpoved,uz sem se tu trochu divala po receptech a jsou tu i nejake fakt rychle co bych zvladla i kazdy den jako napr.cizrnova amoleta a nejake omacky si zkusim udelat a zamrazit.prosim jen sem se jeste chtela zeptat jaky pouzivate ten mixer nebo robot?nemuzu tu nikde najit recept na to domaci orechove maslo a take predpokladam ze na toto zrovna musim mit nejaky dobry mixer aby to vyslo.dekuji predem za odpoved.vase stranka je opravdu moc pekna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ořechová másla dělám tak, že na sucho opražím oříšky a ještě teplé (ne horké) je rozmixuji.. U těch mixérů je to složitější, už jsem to psala u jiného článku, tak to sem zkopíruju ;)
      Jak jsem psala výše, měla jsem tento: http://kuchynske-roboty.heureka.cz/bosch-mcm-4200/
      Ještě před rokem bych tvrdila, že to není ono, že s ním spokojená nejsem a chci lepší, ale teď, když mám porovnání s dalšíma dvěma až třemi mixéry tento Bosh doporučuji. Poměr cena/výkon je asi nejlepší. S přestávkami bezproblému zvládne oříšková másla, i kokosové máslo a koktejlový mixér udělá krásně jemná smoothie nebo pohankové kaše..
      Chce to výkon alespoň 700W a dobré, ostré nože.. Co jsem se dočetla, tak osvědčené jsou právě Bosch, Phillips a Kenwood ;)

      Vymazat
  39. Díky, muselo to dát opravdu hodně práce a fotky jsou skvělé.

    OdpovědětVymazat
  40. Dobrý večer, předně ráda bych poděkovala za naprosto skvělý blog, nádherné fotky, perfektně dopodrobna popsané recepty. Dodal mi chuť a odvahu začít experimentovat v kuchyni aby můj prcek, který nemůže lepek (a nejen on:-)) mohl baštit také něco jiného než zatím moje parodie na alespoň trochu zdravější jídla v bezlepkovém vydání. Ráda bych se Vás prosím zeptala, píšete jak řešíte jídlo v týdnu, že připravujete rychlou večeři, kterou máte následně druhý den k obědu. Malému budu muset od ledna vařit do školky a pořád řeším jak to udělat. Myslíte, že jídlo uvařené předcházející den a ohřáté druhý den je Ok, nevím zda bych zvládla vařit velmi brzy ráno. Nebo zkusit vařit ráno a dát do nějaké kvalitní termosky která udrží jídlo teplé (v tomto případě zase nevím zda je to vzhledem k množení bakterií v pouze teplém jídle dobrá volba). A co říkáte na mikrovlnku. Bojovat za to, aby mu jídlo ve školce ohřívali jiným způsobem. Byla bych moc vděčná za Váš názor a Vaše zkušenosti. Nerada bych aby se pracně vytvořené zdravější jídlo stalo skladováním nebo ohřátím v mikrovlnce jen balastem k zasycení. Děkuji a přeji hodně inspirace a nových, skvělých receptů. Dita


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není vůbec zač, dělám to ráda :)
      To na co se ptáte je věc, kterou také nemám zvládnutou, jak bych si představovala... Čerstvě uvařené je zkrátka nejlepší, ale neřeším to a nepřipouštím si, že dělám něco špatně. Hlavně se nestresovat. Já si uvařím k večeři a na druhý den si dám poměrově méně té uvařené zeleniny a přidám více čerstvé a kvašené a klíčků, abych to vykompenzovala. Nepociťuju na sobě, že by mi to dělalo špatně, tak v tom pokračuji. Jídlo si v nechám před konzumací asi dvě hodinky při pokojové teplotě a neohřívám. Vstávám v pět hodin, tak také není v mých silách vařit před prací...
      Ideální by bylo uvařit ráno a dát pokrm do termosky, kde vydrží až do oběda. Množení bakterií bych se nebála, naplnte termosku po okraj a pokud tam nebude přístup vzduchu, mělo by jídlo zůstat OK ;) Mikrovlnku nedoporučuji, "roztrhá" buněčné struktury bílkovin a z jídla se stává jak píšete balast k zasycení... To už je lepší to sníst studené. A nebo střední cesta prohřát na pánvi. Když budu mluvit za sebe, kvůli děcku bych si vše večer připravila, ráno si asi přivstala a uvařila mu nějakou čerstvou rychlovku a dala do termosky... ;)
      Ať se rozhodnete jakkoliv, dělejte to s nejlepším svědomím a nepřipouštějte si, že děláte něco špatně. Špatné svědomí a stres je mnohem horší než den uvařená zelenina ;)

      Vymazat
  41. Dobrý den přeji, dívala jsem se na ceny potravin, které uvádíte v tabulce. Ať jsem počítala jak jsem počítala, u některých mě zarazila opravdu nízká cena.např goji, semínka a oříšky při cenách za velkoobchodní balení jsem se nemohla dopočítat. I když jsem z obchodu Provita či dalších, které jste uváděla jako Vaše oblibené, vzala největší možné balení, nikdy mi nevyšla cena, kterou jste uvedla.Vždycky byla vyšší a to pomerně znatelně. Maloobchodní ceny seděly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      goji jsem tenkrát objednávala odjinud (odkud jsem brala také vitamín b12, ale už ho nemají, tak tam nenakupuji), a to zde: http://www.zdravi-vitaminy-doplnky.cz/titulni-strana/podle-priznaku-a-nemoci/antioxidanty/salvia-paradise/kustovnice-cinska-goji-lycium-chinense-1kg?keyword=goji
      Cena za ten rok lehce stoupla, ale tenkrát opravdu stálo 289,-, měla jsem cenovku na balení ;)
      Semínka a ořechy beru v Asu, ale berte v úvahu, že ta cena za rok opravdu "trochu stoupla", např mandle: http://www.aso-online.cz/mandle-bio?keyword=mandle - když najedete na balení kg, je to 390,- Nárůst cen jsem zaznamenala u všech oříšků a semínek, nejmarkantnější jsou však lískové ořechy...
      Věřte, že jsem nechtěla nikoho oblbovat, jsem člověk pečlivý a opravdu jsem to nakupovala za ceny, které uvádím ;)

      Vymazat
  42. Dobrý den.
    Myslím, že je načase, aby jste vydala kuchařku...!
    Držím Vám palce.
    Ivana Pavlíková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hihi, děkuju moc :)
      Až se najde nějaký investor, bránit se nebudu :)

      Vymazat
  43. Skvělé, mne jako člověka jedíci
    ího konvenčním způsobem to uchvátilo, jen se chci zeptat, kde nakupujete? Díky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      mockrát děkuji :)
      Už jsem to asi někde psala, ale zkopíruji to sem:
      Co se týče velkonákupů, tak se vždycky dohadujeme s více lidma, takže objednáváme opravdu ve velkém - 25 kg pytle, někdy menší.. A to zde: http://www.bio-country.cz/Velkoobjemova-baleni/ Ale komunikace s nimi je příšerná a uvažuji, že zkusíme něco jiného...

      Pro menší odběry doporučuji www.opobchod.cz, tam naváží už od 1 kg. Také se tam chystám přesídlit. Mají celkem levnou pohanku. Při odběru nad určitou částku je snížené poštovné.

      Vlašské ořechy, kešu ořechy, slunečnicová semínka, mandle, lískové ořechy, oříšková másla a datle nakupuji zde http://www.aso-online.cz/Orechy Třeba vlašské ořechy mají jen 250,- Kč/kg a datle zá krásných 88,- Kč/kg, což je výborná cena. Poštovné se bohužel platí vždy, ale i tak je úspora velká.

      No a ostatní si vybírám v internetových krámech, které mají široký záběr a seženu tam vše ostatní. Většinou to padne na http://eshop.provita.cz/, kde je doprava zdarma nad 2.000,- Kč. Tam kupuji sójové omáčky, umeocet, wasabi, kurkumu, nepražené kakao, cizrnovou mouku, goji, agar.. Dají se tam sehnat velmi levně i nebio výrobky.

      Jak jsem říkala, většinou se nás dohaduje více, takže nemáme problém se nad ty částky pro dopravu dostat a když platíme přepravné, tak se podělíme. Ale i kdyby se platila doprava všude, stále by se mi to vyplatilo. Vše mi dovezou domů, nemusím se tahat s taškama a hlavně, nemusím kvuli jídlu zajíždět do centra města. Navíc já jsem hrozná a ve zdravé výživě bych nakoupila spoustu věcí, které vlastně ani nepotřebuji... Takhle si pěkně nákup promyslím a kupuji opravdu jen to důležité.

      Vymazat
  44. Dobrý den, moc pěkný "článek" intuitivně jsem tušil něco podobného, jelikož strašně moc stojí ten nepotřebný balast, co si člověk kupuje kolem, rád bych se však zeptal, proč nepoužíváte seitan? Zdravotní hledisko, nebo ekonomické hledisko.
    Děkuji Vám za odpověď a přeji pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      mockrát děkuji, jsem ráda, že sem zavítají stejně naladění lidé.
      Seitan hotový nekupuji - pro mě je to drahá sranda a zase tolik mi to nechutná. Co párkrát za rok koupím je čistý lepek - prášek pro výrobu seitanu a z toho dělám takové klobásky, které připravuji v alobalu na páře.. Ale to jen tak když máme chuť na nějakou prasárničku s hořčicí :) Ze zdravotního hlediska proti lepku nic nemám, když není v podobě bílého pečiva a není každý den ;)

      Vymazat
  45. Dobrý den,

    zajímalo by mě, z čeho berete vápník, když vůbec nepijete mléko..? A co vitamíny rozpustné v živočišných tucích? Dále by mě zajímalo, v kolik ráno vstáváte a jak máte časově náročnou práci, když stíháte tyhle přípravy, mám pocit, že veškerý čas vám zabere vaření.. Zdravím a přeju hodně energie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      vápník není obsažený jen v mléce. Nejbohatším zdrojem vápníku (ze všech – i mléčných výrobků) je například mák. Dále ho lze najít v ostatních oříšcích a semínkách, kterých jíme dostatečné množství. Nemalé množství vápníku je také v listové a jiné zelené zelenině, třeba brokolice je jeho významným zdrojem.
      Největším „požíračem“ vápníku jsou živočišné výrobky. Jsou kyselého charakteru a tělo se je snaží zneutralizovat tak, že uvolňuje vápník z kostí a dochází tak k paradoxnímu jevu, že země, které mají nejvyšší průměrnou spotřebu mléčných výrobků mají zároveň nejvyšší míru osteoporózy - procentuelně. To jsou fakta, která lze všude dohledat. Proto člověk, který živočišné potraviny nekonzumuje, nemá tak vysoké nároky na množství vápníku přijatého z potravy, jako konvenčně stravující se lidé. Aby mléko bylo „prospěšné“ (a teď se nebudu bavit o nepřirozenosti pít potravu pro telata), muselo by být konzumováno nepasterizované, nejlépe přímo z vemena, aby nedocházelo k oxidaci, tak jak to příroda zamýšlela.
      Vitamíny A, E, D a K jsou rozpustné v jakýchkoliv tucích, ne pouze živočišných. A vzhledem k tomu, že zmíněná semínka, ořechy nebo jiné oleje máme v každém jídle, bych se o vstřebatelnost těchto vitamínů nebála :)
      Práci mám zcela klasickou, od 7 do 15:30. Ráno vstávám ve čtvrt na šest a mám hodinku na to, abych si udělala a snědla ranní polívku, připravila kaši do práce k snídani a trochu se zkulturnila. K večeři pak uvařím jídlo, kterého udělám více a máme ho i druhý den k obědu. Vaření večeře (a oběda na druhý den) mi zabere maximálně půlhodinku, zeleninu nevařím déle než 10 minut. Luštěniny si třeba navařím na dva až tři dny a pak jen odebírám do jiného zeleninového základu. To samé obiloviny. Takže např. uvařím 400 gramů fazolí a 600 gramů rýže, každé zvlášť a vím, že to mám na 8 jídel (4 obědy + 4 večeře). Jednou udělám fazole s řepou, jednou s brokolicí, dám jiné koření a jsou z toho rozmanitá jídla.
      Nemyslím si, že bych přípravou jídla trávila více času než kterýkoliv jiný člověk, který doma krabičkuje a nestravuje se stylem houska k svačině a oběd v bufetu. Neříkám, že je to ze začátku lehké, každý si musí najít systém a pak už je to automatické.
      A nebojte, zvládám více věcí než vaření, každý den si hodinku zacvičím, stíhám i kamarády, rodinu, psaní blogu, úklid domácnosti a nějaké to menší šolichání na zahradě ;)
      Uf to jsem se zase rozepsala... Přeji krásný den :)

      Vymazat
    2. Mám podobně poskládaný den a potvrzuji, že to jde :-) Jde to i když párkrát v týdnu jsem v práci do pěti a déle. Donedávna jsem doma vařila pro 5 dospělých a taky to šlo :-)

      Vymazat
    3. Jak se to říká, kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody ;)

      Vymazat
  46. Dostala jsem se na Váš blog přes diskusi na emiminu a je zajímavé, co někdo pokládá za levné stravování. 6000 kč/měsíc pro dvě osoby za levné stravování nepovažuji. Hospodařím s 5000Kč/měsíc pro 6 lidí. Docela by mne zajímalo - bez ironie, jak by jste s touto částkou pro tolik osob vyšla Vy a co zdravého by jste vařila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já neříkám, že 6 tis za dvě osoby je nejlevnější, ale rozhodně to není drahé. Je to cca stovka na osobu na den - to většina lidí utratí jen za oběd v restauraci. Jen jsem chtěla dokázat, že i pokud se kupují kvalitní potraviny, nevychází to nijak hrozně...
      Popravdě mi 5 tis pro 6 osob přijde hrozně málo a rovnou říkám, že bych se do tohoto limitu nevešla. Je to nějakých 30 Kč na den a to je dlouhodobě neudržitelné.. Mohou být dny nebo období, kdy to na těch 30 Kč na osobu přiškrtit lze, ale pokrýt celý měsíc za tyto peníze je podle mě nemožné... Poměrově k platu je jídlo nejlevnější v historii lidstva a tomu také odpovídá kvalita. Mně není líto dát více peněz za jídlo, to radši budu chodit celý rok v jedněch džínách, než se škrtit na jídle...
      Vím, že teď nejspíš působím, jak nějaký buržoust, ale mám ráda kvalitní potraviny, vaření a psaní blogu je zároveň mým koníčkem, tak za to prostě utrácím více.. Ale když to srovnám s ostatními lidmi v okolí, tak utrácíme stejně, ne-li méně...
      Každopádně, kdybych měla omezenější rozpočet, první co bych udělala je kouknout se na ostatní výdaje, zda nejsou zbytečné - alkohol, cigarety, čokoláda, oblečení,... Pokud někdo kouří a řekne mi, že mu nezbývají peníze na jídlo, tak to jsem pomalu nepříčetná :D Dále bych se v nákupech potravin krotila - už by tam nebyl kokosový olej, kakaové máslo, tolik sušeného ovoce, oříšků a sirupů. Jídla bych vařila z dostupných luštěnin (hrách, čočka, cizrna), kdy za nějakých 12-20 Kč za pytlík navaříte minimálně 6 porcí. Hodně bych zakomponovávala ovesné vločky na různé placičky, také levná záležitost. Hrách a kroupy, to také není hloupý :)
      Abych to shrnula, určitě se dá vařit zdravě a levněji, než jsem uvedla v článku, ale do Vašeho limitu bych se nedostala... :o
      Přeji hezký den

      Vymazat
    2. Děkuji za odpověď. Asi mám kolem sebe jiný vzorek lidí, nicméně téměr všichni, které znám se musí vejít maximálně do 1500/osobu měsíc. Náš rozpočet aktuálně držím čtvrtý měsíc a nějakou dobu to nebude jiné. Nekouříme spotřebu alkoholu máme do 5 nealko piv/rok, oblečení většinou dostáváme, jen boty kupujeme dětem každému obyčejné, ale nové. Jen máme hodně dětí na jeden průměrný plat, což je naše volba, žádná stížnost. Luštěniny používáme, ovesné vločky také, nekupuji výstřelky typu bulgur nebo quinoa, kroupy udělají stejnou službu. Pečeme si vlastní pečivo včetně sušenek z mouky ze mlýna, jediná uzenina, která u nás doma přijde na stůl je domácí šunka. Nakupuji v podstatě je základní potraviny a i ty jen v akci, v létě jsem zavařila nebo zamrazila veškeré ovoce a zeleninu, co jsme kde posbírali/dostali/nakoupíli v akci. Na druhou stranu mne v posledních týdnek láká založit na toto téma blog, protože všude buď slyším, že žít levně = jíst chemické blafy. Jasně pomazánkové máslo musím koupit to nejlevnější, ale kupuji skutečně pomazánkové a ne směsku s rostlinným tukem.
      Dříve jsme na tom byli jinak, tak vašemu náhledu také rozumím.

      Vymazat
    3. Postupujete skvěle a evidentně by moje rady byly zbytečné ;) Hlavně, že jste šťastní, to je důležitější než drahé jídlo :)
      Blog o levném a zdravém stravování by jistě ocenila spousta lidí, ne jen rodiny s omezeným rozpočtem :) Protože vařit levně a kvalitně je umění, tak proč se o něj nepodělit!
      Přeji krásné svátky plné radosti a pohodový příští rok!

      Vymazat
  47. Váš blog sleduji již dlouho a je skvělý! :-) Co se mi na něm líbí nejvíc je to, že si berete z každého směru něco a snažíte se to kombinovat. Žádná stresující dogmata. Takto by měli lidé přemýšlet. Doufám, že se najdou investoři a vznikne kuchařka, ráda si jí zakoupím :-) Přeji hodně zdraví a pozitivní rok 2015 :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      Haha, do kuchařky bych udělala možná tak výběr z receptů co jsou zde, protože má truhla neukrývá žádné jiné poklady, se vším se dělím rovnou ;)
      Přeji Vám také krásný rok 2015!

      Vymazat
  48. Tak nevím, jestli je to levnější nebo dražší, či jestli to lidé nejedí, protože jsou líní nebo na to nemají, nicméně za sebe musím prohlásit, že valnou většinu z jídel, co jsou na fotkách, bych prostě nepozřela, i když to vypadá docela pěkně. Prostě mi to nechutná, takže bych se ohlížela i na to, že mnoho lidí se takhle nestravuje, protože raději, než do sebe nasoukat tohle, by nejedli vůbec jako já :D Ani zdravá strava mi nestojí za to prožívat každé jídlo jako malé mučení a nutit se do něčeho, při čem se mi zvedá žaludek u každého sousta. A přitom nejsem závislá na umělých příchutích a podobných věcech, ty mi nechutnají rovněž. Polotovary a podobné nesmysly, no fuj. Pokud i má něco chutnat, musí to mít čistou, pravou chuť, stejně jako zdravá strava, ale tohle je prostě až moc i na mě. Takže bych neosočovala všechny lidi jen z lenosti nebo blbosti :-)

    OdpovědětVymazat
  49. Nádherná práce, všechno vypada moc pěkně (což není zrovna jednoduché u některých vegan jídel :D ) :) Chtěla bych se zeptat na dvě věci 1.Jsem veganka a chtěla bych taky co nejvíce omezit pečivo, co byste mi poradili ke snídaním za kaše? nějaké recepty nebo kupované, čemu se vyhnout? 2. Ty velkoobjemy kupujete ve specializovaném obchodě nebo nakupujete po internetu? pokud ano mužu se zeptat v jakém e-shopu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      U kašiček je to hodně sezónní záležitost... Sama mám vždy určité období a třeba teď nechci nic jiného než nevařenou ovesnou s kakaem a goji. Jindy mám zase období, kdy mi chutná vařený oves třeba na slano. Pak se zase můžu utlouct po jáhlách s mákem a švestkama.. Je to různé. A pak se toho nasytim a půl roku mi to nechybí.. Ať žije rozmanitost :D
      Takže zkoušejte, každému chutná něco jiného. Kupované jsou zbytečně drahé a plné sladidel...
      Ohledně velkoobjemů jsem to psala již ve spoustě komentářů, tak mrkněte výše, ale vpodstatě velkoobjemy na biocountry.cz ;)

      Vymazat
  50. Ahojky,už jsem jednou psala jste skvělá ,často si dělám Váše recepty i když nejsem vegan ale masožravec,máte ty jídla tak krásné že bych olízla monitor,já vejce taky nemusím ale podle Kořínkové žloutek je neutrál tak ho klidně do buchty dám,chci se Vás hlavně zeptat na ten agáve sirup je taky bio?a jak dlouho vydrží otevřený?děkuji Rea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za milý komentář :)
      Agáve sirup jsem snad ještě nebio neviděla ;) Po otevření vydrží dlouho, klidně i rok bych řekla, je to sladidlo, ta se moc nekazí ;)

      Vymazat
    2. A kupujete ho přes net nebo ho dostanu i ve zdravé výživě?děkuji Rea

      Vymazat
    3. Já ho už moc nekupuji, snažím se nesladit, ale ve zdrávkách by ho mít měli a mají i v DM drogerii ;)

      Vymazat
  51. Dobrý den,
    ze všeho nejdříve bych Vám chtěla poděkovat za úžasné stránky, které mě zase kousek posunuly a nejen ve stravě. V současné době řeším nákup mixéru a všimla jsem si, že jste doporučovala Bosch MCM 4200. Dokáže tento mixér rozmixovat i drobné semínka jako mák nebo sezam? A dívala jsem se, že má i funkci šlehání (na bílky, šlehačku nebo bramborovou kaši), ale na obrázku jsem neviděla šlehací metly. Jde s ním tedy i šlehat?
    Děkuji. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :)
      Sezam na něm mixovat lze v koktejlovém mixéru (ten má nože opravdu kvalitní). Zvládne i len, ale mák bohužel jen tak pohoní..Trošku ho roztříští, ale určitě se to nedá přirovnat k mletému máku...
      Tu funkci šlehání má možná nějaký vyšší model, nevím. Já tento nástavec nepoužívám a bohužel si nepamatuji, jestli u mixéru byl, protože jestli ano, tak jsem ho asi vyhodila :o

      Vymazat
  52. Dobrý den, chválím tuto úžasnou stránku. Já sice nejím zdaleka tak jako vy, ale držím už skoro měsíc bezlepkovou dietu a výsledky jsou také výborné. I já mohu potvrdit, že pleť je daleko čištější než dříve. Recepty mne velice zaujaly a moc ráda některé vyzkouším. Ale zůstat jen na raw nebo veganské stravě si nedokážu představit. A navíc v našich podmínkách mi to přijde trochu nevhodné.
    Momentálně studuji na zemědělské fakultě a ráda bych se podělila o zajímavé informace. 1) Hospodářská zvířata je potřeba v přiměřené míře chovat. Proč? Poskytují kvalitní organické hnojivo, bez něhož by pěstované rostliny neměly dostatek kvalitních živin! 2)
    Člověk žijící v ČR, který by rád přešel na raw stravu s tím, že bude kupovat i exotické ovoce způsobuje tohle: nejen exotické ovoce, ale i u nás běžné ovoce a zelenina je do ČR dovážena z obřích vzdáleností. Např. při převozu jablka z Nového Zélandu je vyprodukováno mnohonásobně více emisí než u českého jablka. Takže z hlediska zátěže životního přostředí je to smutné. Další duvod: proč kupovat potraviny dovezené ze zahraničí, když můžeme finančně podpořit místní (nebo regionální) podniky a tím i zaměstnanost lidí u nás. Zajímavé je také to, že některá jablka mohou být uměle přislazována injekčními vpichy (lidské oko je nemá šanci vyčíst) nebo mohou být vykoupána ve sladké koupeli. A navíc české, dobře vyzrálé jablko chutná podstatně lépe než nedozrálé, dovezené jablko. 3) Lidé, kteří mají alergické reakce na exotické ovoce není způsobeno tím, že by na tom byli zdravotně špatně. Je to dáno tím, že si na exotické ovoce ještě někteří nezvykli, protože naše populace vyrostla v podmínkách mírného pásma, NE v tropickém pásmu.
    Tímto příspěvkem mi nešlo o to, že bych tu někoho kritizovala, ale ráda jsem se podělila o některé užitečné informace, které možná mnozí z nás jen tak neuslyší.

    Přeji krásný den. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      Věřím, že odproštění od lepku dělá hodně, sama se ho snažím zařazovat co nejméně, ale zase se nechci ochudit o takové věci jako těstoviny, špaldu nebo nějaký dobrý moučníček :)
      Děkuji za vaše postřehy. Rozhodně to neberu jako kritiku ;) Ano, zvířata produkují organické hnojivo, které je možná potřeba, ale bohatě by postačilo i v menší míře... Naopak, hospodářská zvířata vytváření tolik plynů, že znečištění ovzduší hospodářskými zvířaty několikrát převyšuje veškerou dopravu (pozemní i leteckou). Navíc lidstvo dospělo k tomu, že pokrm bez masa není plnohodnotný a jedí ho třikrát denně. A to není udržitelné, proto jsou pak velkochovy, zvířata žijí ve strašných podmínkách, atd. atd. Věřím, že kdyby se konzumace masa takto nezvrhla a jedlo se jako dříve - celý týden jáhly, pohanka a když byl příznivý čas, bylo o víkendu i maso, tak by počet vegetariánů a veganů nebyl tak vysoký. Já bych tedy byla veg i kdyby se jedlo jednou týdně (sníst něco, co bylo živé je mi prostě proti srsti), ale nebyli by tu ti, kteří chápou vegetariánství/veganství jako protest proti konzumní společnosti.
      O RAW stravě jsem s Vámi za jedno. Já to mám tak, že přes zimu více vařím a přes léto jím více syrové zeleniny a ovoce, ale také si vybírám místní ovoce a zeleninu (teď jedeme na jablkách, řepě, mrkvi, zelí,...). RAW beru jako moderní záležitost, beru si z toho inspiraci, ale rozhodně to pro mě není dlouhodobě udržitelný životní styl. Alespoň ne v našich podmínkách.
      Také přeji krásný den :)

      Vymazat
  53. zdravim,
    dekuji moc za vsechny odpovedi, psala, ptala jsem se v posledni dobe, co vas "zeru" asi trikrat a vzdy ste tak rychle reagovala a pomohla mi, ze smekam
    varim uz delsi dobu jinak,napred podle jime jinak, neco z makrobiotiky, neco podle zemanove, vy mate ten spravny chutny mix
    porad jsem se ale nedopracovala k tomu, abych v te kuchyni netravila tooolik casu..
    i ty nakupy - porad nechavam ve zdravych vyzivach majlat
    kdyz jsem nakoupila neco ve vetsim - opshop - tak pulku veci po 2 mesich vyhazuju, je to plne brouku..a to to mam v suchu doma..tak prave nevim, jak to udelat, nakoupit ve vetsim a jak skladujete?
    navic treba vy pouzivate loupanou pohanku a prave z toho opobchodu mi nevyklicila..tak jestli byste mi prosim doporucila s kterou mate dobrou zkusennost? i na chleba..

    dekuji moc a mejte se krasne
    daniela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky,
      děkuju za milá slova :)
      Tak, tak, každý si musí najít ten svůj směr.. Také jsem byla jeden čas zapálená do makrobiotiky, ale rychle mě to přešlo, je to moc omezující a pro zdravého člověka naprosto zbytečné. Uvědomila jsem si, jak moc mi za ten čas chybělo čerstvé ovoce, zelenina, že se prostě řídím vlastním uvážením a tím na co mám chuť a poslouchám tělo, jak reaguje na různé kombinace potravin...
      Čas je něco, co holt musí člověk obětovat. Dříve ženské v kuchyni také trávily spoustu času, to si dnes nikdo neuvědomí a hodně lidem je za těžko, když je příprava oběda složitější, než zalít něco horkou vodou :o Je dobré mít v lednici uvařenou obilovinu, luštěninu a pak to různě kombinovat, každý den s jinou zeleninou, kořením, atd...
      Opravdu to máte plné brouků? To mě mrzí.. Pokud ale nemáte vhodné podmínky na skladování, tak se snad vyplatí kupovat balené po sáčcích... Já to vždy přesypu do plastových uzaviratelných kyblíků, které jsem sehnala v makru a nemám s brouky problém. Jen jednou se mi stalo, že byly v rýži broučci, chce to hned prohlídnout, bývají více ke spodu pytle.. Vrátili jsme a dostali penízky zpět ;)
      Pohanku bereme ve více lidech 25 kg pytel a dělám z ní všechny recepty, které jsou na stránkách: https://www.bio-country.cz/Velkoobjemova-baleni/Obiloviny/Pohanka-loupana-kroupy-BIO-25-kg
      teď koukám, že jí zdražili o více než 200,- sakra :D

      Vymazat
    2. Ahoj, nejcasteji nakupuji u Probia beleni po 3kg. Uz jsme si objednali i jahly - 25 kg - to presypu do prazdnych sacku od ze 3kg baleni, zbytek mame v garazi. Nic se nam s tim nestalo.
      Jsem spokojena s kvalitou jak od Probia, tak Country Life, takze jine znacka uz moc nezkousim. Pouze mala baleni obcas ve zdrave vyzive (treba cerna cocka, quinoa...).
      Cas se vrati ve zdravi a za to to preci stoji. A tech penez co vas stoji nemoc!

      Vymazat
    3. Přesně tak ;) Za jednu virózu necháte v lékárně pět stovek... Ono to zase tak drahé není, jen to chce nekupovat výstřelky (které já tedy občas koupím, protože jsem zvědavec a zdravá výživa je takový můj koníček - někdo má holt radost z nové knížky a někdo třeba z quinoi, která je na můj vkus velmi drahá...)

      Vymazat
  54. Ahoj, prvně bych chtěla říci, že naprosto miluji tvůj blog ♥!!! Jsi skvělá, že si vše zvládla takto spočítat. Můžu se zeptat, na kterém e-shopu nejčastěji nakupuješ? Díky, Janča :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      Velkoobjemy (25 kg pytle pro více lidí) objednáváme na biocountry.cz a ostatní nejčastěji na eshop.provita.cz. Ořechy, ořechové pasty a sušené ovoce pak na aso-online.cz ;)

      Vymazat
  55. Je to naprosto senzační :)
    Jakožto student medicíny, mám trochu osekaný rozpočet a hlavně míň času na přípravu jídla, ale snažím se a musím říct, že pokud bych jedl špatné potraviny, tak se cítím sám špatně a utratím stejně. Ono i ve výsledku zdravého jídla člověk sní méně než nezdravého. Navíc máš dar, že dokážeš připravit takovou krásu ^^ Radost pohledět !
    Určitě víc takových lidí !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :)
      Rozpočet by se dal ještě určitě osekat více, ale na to se mám moc ráda :D Zdravé vaření beru i jako koníčka, takže mi nevadí si občas dopřát nějaký výstřelek, který určitě není nutný ;)

      Vymazat
  56. ahoj. Můžu se prosím zeptat odkud máš regály ve spíšce? Budem zařizovat dům a právě do spížky bych chtěla něco podobného... díky za odp.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to nebylo nic spešl objednávanýho, jestli si dobře pamatuju, tak v Bauhausu ;)

      Vymazat
  57. Dobrý den, též děkuji za tolik lákavých a inspirativních receptů! :-) Článek o financích mě mile překvapil, dosáhnout na 6000,- měsíčně se nám ve 2 lidech stále nedaří a to nemám pocit, že bychom jedli nějak honosně či chodili do restarací. Ale asi to bude tím, že manžel jí klasicky a já se snažím (poměrně krátce) jíst vegansky, ještě nemám leccos vychytané. :-) A mmch mám stále pocit, že když jídlo nebude obsahovat nic jiného než obilovinu, luštěninu, zeleninu a semínka tak tam něco chybí, mému tělu to nebude stačit a budu zákonitě hubnout (což už opravdu nechci)! :D Ale je to asi jen dáno starým způsom vaření a myšlení (česká kuchyně). Ráda bych se Vás zeptala na pár věcí:
    1. Slyšela jsem, že kombinace obilniny a ovoce není nejlepší pro trávení (fruktóza blokuje trávení obilnin a poté to v těle kvasí). Vy tuto kombinaci běžně používáte, je to z důvodu, že máte jiný názor nebo toto tvrzení ignorujete?
    2. Co si myslíte, že je pravdy na tom, že tepelně upravená zelenina se do cca 2h stává ze zásadotvorné kyselinotvornou? Též se ptám proto, že vy vaříte večer i na druhý den na oběd.
    Předem moc děkuji za Vaší odpověď a přeji hezký den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale ono to je syté až dost, není třeba se bát ;)
      Ovoce a obilnina spolu kvasí, to je pravda... Ale sama na sobě nepociťuji, že by mi to nějakým způsobem vadilo, tak se nechci omezovat až tolik... Poslouchám své tělo a to říká: klidně to jez ;)
      Kyselinotvornost zeleniny po 2 hodinách od uvaření... To je makrobiotické pravidlo a popravdě si myslím že makrobiotika je moc svazující, ohraničená pravidly... Myslím, že jakékoliv jídlo dělané večer na druhý den je lepší než to co vaří jinde ;) (třeba to bude taky uvařené den dopředu) Samozřejmě se snažím jíst vše čerstvé, ať už syrové nebo zrovna uvařené, ale někdy to prostě nevyjde, takže to nehrotit, nestresovat se tím a bude fajn ;) Pokud nemáte žádné vážné zdravotní problémy, není třeba vše dodržovat do extrémů ;) Píšu to všude, hlavě být v klidu, znát míru a mít z jídla radost ;)

      Vymazat
  58. Ty jídla vypadají BOŽSKY! Velký obdiv, že to zvládáš připravovat při práci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Už to taky více flákám, co jsme se dali do výroby čokolády :(

      Vymazat
  59. Dle fotky Vaší spíže usuzuji, že jste velký milovník Tahini, takové zásoby téhle sezamové mňamky nevídám ani ve zdravé výživě! :D Já jsem tedy také velký příznivec, míchám si ho například s rýžovým sirupem a vznikne úžasná Halva. Jen jí obvykle sním dřív, než přidám kakao či oříšky, natož abych počkala, než to ztuhne :D
    Mmch mohla bych Vás poprosit o velmi stručný popis jak děláte jáhlovo amatanthovou kaši? Mě z toho vždycky vyjde divná věc vzhedově i chuťově ;-)
    Moc díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, tahini jsme v toto období jedli fakt hodně :) Byla to výhodná cena při odběru více balení a tohle se nekazí, takže proč ne :) Tahini a nějaký sirup je výborná volba, ale moc nebezpečná věc :D
      Recept na jáhlovo-amarantovou kaši mám zde: http://veg-ethique.blogspot.cz/2013/09/pernikova-ranni-kase.html

      Vymazat
  60. Krásný den přeji, velice ráda se vracím k vašim receptům a vašemu webu :-) ráda se nechávám inspirovat a ráda dle vašich receptů vařím. Mohla bych de prosím zeptat v jakém poměru vaříte kaši amarant s jáhlami a jaký poměr vody? Moc děkuji :-) už se těším na změnu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pokaždé se zapomenu podepsat. Zdraví Míša

      Vymazat
    2. Nevadí Míšo :)
      Amarantovo-jáhlovou kaši vařím takto: http://veg-ethique.blogspot.cz/2013/09/pernikova-ranni-kase.html ale člověk se vyvíjí a postup s máčením obilnin už dělám tak, že ráno vodu vylévám a doplnuji novou.. Vodu dávám tak nějak od oka a vařím do vypaření :)

      Vymazat
  61. Také mi to nedá a musím se poklonit před vámi a vašimi úžasnými jídelními nápady. Přijde mi naprosto nepředstavitelné tohle všechno zvládnout, navařit tolik dobrot v průběhu dne. Já se kolikrát po škole nezmůžu ani na to, abych si uvařila čaj, natož takové úžasnosti, jaké tady prezentujete. Líbí se mi, že máte svůj styl, svůj názor, a to nejen na jídlo - stravování, ale celkově, na způsob života, který se nestydíte vyjádřit, byť je určitě od mnohých jiných dosti odlišný. Váš partner vás musí zbožňovat, takové práce co zastanete, aby bylo vždy, když je hlad, něco dobrého do břicha :) Musíte být pro něj poklad ;) Moc vám fandím a těším se na nové recepty. P.S.: Budu moc ráda za nějaký receptík na ty dobroty z fotek výše (nejsem totiž schopná to sama vymslet :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Pravda, že nyní čas také investuji jinde a na psaní receptů a focení mi času moc nezbývá... :( Možná přes zimu, uvidíme ;)

      Vymazat
  62. Dobrý den, moc se líbí váš blog a pravidelně ho sleduji. Je obdivuhodné, co všechno zvládáte během jednoho dne... Já jsem většinou tak zmožená, že sotva zvládám něco rychlého ukuchtit. Zajímalo by mě, jak to děláte, když např. jedete na výlet nebo na dovolenou. Navaříte dopředu? Toto neustále řeším, zvláš´t přes léto, kdy se nechce moc vařit a trávit v kuchyni plno času... Moc moc chválím váš blog, je prostě jedinečný a plný inspirace. Děkuji že s námi sdílíte vaše kreativní kuchařské nápady :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za milý komentář :) Když jedeme na výlet, bereme s sebou většinou nějaké sušené nebo čerstvé ovoce... Výlety děláme většinou do 20 km a to nám v pohodě vystačí. Upřímně přes léto také skoro nevařím a jsme na čerstvém ovoci a zelenině, k tomu nějaké sušené krekry, oříšky, semínka,... Na dovolenou něco málo připravím, ale spíš si udělám předem průzkum terénu, kam jedeme, abychom si mohli užít dovču i s návštěvou vegan friendly podniků :)

      Vymazat
  63. Ahoj, můj názor na cenu a zdravé stravování je stejný jako tvůj. Na začátku se může zdát, že zdravá strava = drahá strava, ale po čase člověk zjistí, že to vychází téměř podobně, jako když jíš nezdravě. Začátky jsou těžké, ale stojí to za to. Když víš, kde nakupovat, je to hračka. Já často chodím sem.

    OdpovědětVymazat
  64. Úplně souhlasím. Já sama se v poslední době o zdravou stravu zajímám čím dál víc a postupem času zjišťuji, že to vůbec není tak drahé, jak jsem si dřív myslela. Teď momentálně jsem ve fázi omezování nezdravých cukrů. K tomu mě vedou hlavně mé obavy z diabetu Ještě štěstí, že dnes už je na trhu tak velký výběr zdravějších alternativ klasického cukru. :-)

    OdpovědětVymazat
  65. Je velké štěstí, že už máme díky tomu, co se ve světě děje velký výběr různých bio alternativ a různého zdravého jídla dostupného. Třeba já jsem nedávno narazila na jeden shop , kde se dá nakoupit spoustu bio potravin, které právě pomáhají i zmiňovanému diabetu nebo tak :) Jsem za ten shop moc ráda :)

    OdpovědětVymazat
  66. Tak já si nemyslm, že třeba taková bio strava je nějak extra drahá, je to spíše o tom, kde a jak si člověk vybere :) Za mě je třeba jedna z velice zásadních značek a obchodů greenmat na který rozhodně nedám dopustit. Zkuste se mrknout a třeba vám tam také něco padne do oka.

    OdpovědětVymazat
  67. Dobrý večer, zrovna nedavno jsem začal s občasným kličenim a chci se zeptat, mate toho docela dost použivate čerstvé kličky , a nebo mražené ? A včem kličite ? Děkuji moc .) Jinak super práce. Jsem všežravec který uvažuje o vegetarianské cestě :) po tomto zkouknuti jsem si musel udělat založku a budu využivat :)

    OdpovědětVymazat
  68. Ale jděte. Zdravá strava není tak drahá, jak si někteří z nás myslí. Jasně, pokud kupujete den co den Gothaj za 69 Kč za kilo, tak vám asi bude připadat, že šunka za 20 Kč - 10 dkg je asi astronomická suma. Ale pokud si občas koupíte i nějaký ten doplněk stravy, zjistíte, že ty věci nejsou tak moc drahé.

    OdpovědětVymazat
  69. Co si budeme povídat, ono je zdravé stravování a zdravé stravování. Hodně se tomu věnuji, i přesto, že bych se měl teď učit na přijímačky nanečisto Cermat, ale co už. Jde o to, že můžete jíst zdravě a přesto nemusíte kupovat drahé potraviny. Jen si musíte vystačit s věcmi jako je třeba med místo cukru. Nepotřebujete avokádo, stačí banán. A tak dále. :)

    OdpovědětVymazat
  70. Od té doby co manžel kupuje domů a na cessty (on je kamioňák) pouze zdravé mlsání tak jsem si uvědomila že jsem úplně opomenula ty běžné sladkosti vídat a nebo je v obchodech kupovat. Skutečně je dobře že to takto máme doma.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)