úterý 6. května 2014

Kvašené fazole

Také se vám občas stane, že navaříte moc fazolí a pak nevíte co s nimi? Toto je ideální recept, jak fazole na chvíli "zakonzervovat". Navíc jíst kvašené potraviny je super cesta, jak do střeva dostat nějaké ty prospěšné bakterie. O tom jsem psala třeba zde.


Na tento nápad jsem narazila na webu jimejinak.cz a byla jsem z něho naprosto unešená. Holky píšou, že s tím přišla jejich kamarádka, takže pokud ona kamarádka čte i tento blog, tak jí patří tisíceré díky. 
Dobré je mít fazole uvařené "na skus" a ne příliš rozvařené. Už jsem dělala z pinto fazolí, navy, červené ledviny a adzuki fazolek a bohužel musím říct, že adzuki mě oslovily nejméně. Nejvíce mi chutnala varianta z bílých fazolí. Můžete naložit jen samotné fazole, ale doporučuji přidat cibuli a nějakou zeleninku. Ono to pak na talíři hned vypadá veseleji :)


Kvašené fazole
(inspirace zde)

Suroviny:
uvařené fazole (pinto, navy, červená ledvina)
zelenina (já dala brokolici a mrkev)
list zelí (nebo něco na zatížení)
cibule
sůl (1 polévková lžíce na 1/2 litru vody)

Postup:




  1. Připravte si dobře umytou sklenici, ve které budete fazole kvasit.
  2. Podle objemu sklenice si v menším hrnci svařte vodu se solí v poměru 1 polévková lžíce soli na půl litru vody.
  3. Fazole dejte i s nakrájenou zeleninou do sklenice a zalijte ještě ještě horkou vodou se solí až po okraj. Já jsem dávala vždy vrstvu fazolí, poté vrstvu brokolice s cibulí a mrkví, atd.
  4. Až voda ve sklenici trochu vychladne vystřihněte ze zelného listu kolečko, které bude mít průměr o trochu větší než hrdlo sklenice. Kolečko zelí dejte do sklenice, trochu stisknětě, abyste vytlačili všechny vzduchové bubliny a nechte list zelí jakoby zaklíněný, aby držel všechny suroviny ponořené. I onen list by měl být celý ponořený.
  5. Na sklenici lehce položte víčko a nezavírejte. Aby tam mohl trochu vzduch.
  6. Nechte kvasit při pokojové teplotě 3-4 dny. Po této době by se měla tekutina zakalit a zbělat jako u klasických kvašáků.
  7. Sklenici zavřete a uchovávejte v lednici.

14 komentářů:

  1. Ahoj, jsem rada, ze Vas muj napad inspiroval. ;-)
    "Na tento nápad jsem narazila na webu jimejinak.cz a byla jsem z něho naprosto unešená. Holky píšou, že s tím přišla jejich kamarádka, takže pokud ona kamarádka čte i tento blog, tak jí patří tisíceré díky."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, děkuji, že jste se ozvala!! A ještě více děkuji za recept, přidávám si fazolky ke každému jídlu a moc mi chutnají :) Snad nevadí, že šířím dále :o

      Vymazat
  2. Tak tohle vypadá skvěle... fazole miluju a hned zítra se na ně chystám!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Kažopádně všimla jsem si Vašich komentářů, že se snažíte o co nejvíce RAW, tak jen chci říct, že fazole musí být uvařené, nestačí jen odmočené (to by bylo jedovaté). Ale to asi víte, já jen pro jistotu ;)

      Vymazat
  3. Pekny den vsem... Fazolky kvasene jsou vyborny napad...toikrat mi zbyly a ja netusila co snimi..Tak jiz viim.. poprve vyzkouseno a jsou vynikaiicii!Velmi dekuji za inspiraci!!Vesele dny:}}}Vv

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super :) Ono kvašení je celkem náročná operace, tak jsem moc ráda, že se povedlo a že chutná :)

      Vymazat
  4. Vyzkouseno. Velmi dobre a chutnalo nam. Delala jsem kombinaci pinto fazole, cervena repa a zampiony. Mate zkusenost, jak dlouho by mohly vydrzet v lednici?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :) se žampiony zkušenost nemám, houby u nás moc nefrčí :o Nejdéle jsem měla fazole v lednici asi měsíc a byly v pohodě ;)

      Vymazat
  5. Zdravím a děkuji za krásné stránky, chodím k vám pro inspiraci i jen tak se kochat :-). Chtěla bych se zeptat, zda byste zkusila zkvasit i sojové boby. Po nákupu jsem totiž zjistila, že dítě mi místo fazolí dalo do košíku boby. Vím, že běžně uvařené boby jsou těžce stravitelné, tak by jim ta fermentace mohla pomoct, že? Díky :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, děkuju moc :) Já se přiznám, že nejsem sójový fanoušek a je mi to líto, že Vás zklamu, ale do takového pokusu se mi nechce... :o Sójové boby jsem koupila snad jednou v životě.. Pak mi tu půl roku ležely a nakonec jsem z nich udělala něco jako alaburky, prostě slané zobání... Jen nechat den odmočit, osolit a upéct v troubě do křupava... Fermentace by asi k lepší stravitelnosti přispěla, ale chuťově si to vůbec neumím představit... Ale co já vím, třeba to zrovna bude dobré...Zkuste se obrátit na paní tady, třeba už to zkoušela ;) http://zkvaseno.blogspot.cz/

      Vymazat
    2. Díky za odkaz na stránky :-). Jak to po sobě čtu, tak to opravdu vypadá, že to kvašení chci po Vás, ale to samozřejmě ne, myslela jsem tím, zda-li si myslíte, že by to šlo... Asi to zkusím, vyhodit to můžu vždycky, sóju totiž jinak vůbec nejíme - pouze občas jako tempeh a předevčírem mě ta zakoupená sója dost překvapila. Pak dám vědět, jak to dopadlo ;-). Pěkný den!

      Vymazat
    3. Nojo, chybička se vloudila :)
      Kdo nic nezkusí nic nezíská, třeba to zrovna vyjde ;) A dějou se horší věci než vyhodit trochu sóji
      To jsme na tom stejně, také si jen svátečně dopřejeme tempeh a sóju jinak ne-e.
      Dejte vědět, jsem zvědavá na výsledek!

      Vymazat
    4. Co je to miso pasta
      Jde o tradiční výrobek, kdy se sójové boby smíchají se solí a fermentačním činidlem koji a ve velkých dřevěných sudech nechají kvasit. Ke zmíněným základním surovinám se většinou přidává ještě obilovina, nejčastěji rýže a ječmen. Existuje nespočet druhů misa od těch kvašených jen 5 dnů po ty, které kvasily několik let, od světle žlutého až po temně hnědé. Barva je u misa spolehlivým indikátorem, jaká chuť vás čeká. Čím je miso tmavší, tím je výraznější a aromatičtější. Jeho chuť se trochu podobá sójové omáčce, ale je plnější, bohatší. Všechna misa, o kterých zde píšeme, jsou od japonské firmy Muso.

      Vymazat
  6. S dovolením technická poznámka - při fermentaci se má rozhodně ZAMEZIT přístupu vzduchu, tedy bod 5 je špatně. Přístup kyslíku může vyústit ve znehodnocení fermentu a zdravotní závadnost (aerobní bakterie, plíseň...).

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)