středa 31. července 2013

"Vaječná" tlačenka

Vaječnou tlačenku a vůbec všechny možné druhy aspiků jsem měla jako malá moc ráda. V létě dělám různé varianty na zeleninové aspiky, ale teprve nedávno mě napadlo zkusit vaječnou tlačenku. Prvně jsem jí dělala z obyčejného tofu a byla moc dobrá, ale přeci jen jsem chtěla zapracovat na variantě, která bude úplně bez polotovarů. I když občasné konzumaci tofu nebo tempehu se nebráním, mám ráda výzvy a v receptech používám co nejnižší počet nějak zpracovaných potravin. A světe div se, tato varianta je chuťově snad ještě lepší :)

Klíčovou ingrediencí je zde černá sůl, neboli Kala Namak, o které jsem psala již ve článku u Květákového mozečku. Ale protože opakování je matka moudrosti a protože předpokládám, že květákový mozeček moc lidí nenadchne a tudíž recept ani neotevře, zkopíruji informace o soli i do dnešního receptu :)

Kala namak neboli černá sůl
Je to asi rok, co jsem na tuto sůl narazila ve zdravé výživě. Samozřejmě jsem si jí musela koupit, přestože jsem neměla nejmenší tušení k čemu je dobrá... Doma jsem jí ochutnala a to bylo překvapení. Vajíčka. Tu chuť jsem už dlouho neznala. Hned jsem si představovala, jak udělám alá vaječný salát z tofu, pomazánku a spousty dalších jídel. Jedná se vlastně o sopečnou sůl, která se získává na území Indie a Pákistánu. Barva není až tak úplně černá, jako spíše tmavě růžová.  Podle ajurvédské medicíny má dobré účinky na trávení - pomáhá při plynatosti i pálení žáhy. Vysokotlakaři ocení, že neobsahuje tolik sodíku a co ocení všichni - obsahuje velké množství železa.
Hořčice
Hořčice způsobuje prokrvení zažívacího traktu, tím urychluje trávení a látkovou výměnu. Doporučuje se při špatné funkci střev a nízké tvorbě žluči. Nehodí se při zánětech žaludku. Používá se i při kornatění cév, proti vysokému krevnímu tlaku nebo dokonce i v lékařství – placka z rozemleté hořčice s moukou tiší revmatické bolesti.
Celá hořčičná semena voní jen velmi málo - teprve po rozdrcení či semletí a promíchání s vodou či navlhčení se uvolní jejich ostré aroma a řízná chuť. Voda totiž aktivuje enzym obsažený v hořčičných semínkách. Tento enzym pak reaguje s ostatními obsaženými látkami a výsledkem nám známá charakteristická chuť hořčice.
.




"Vaječná" tlačenka

Suroviny:
250 gramů vyloupaného hrášku
200 gramů mrkve
1 cibule

1 polévková lžíce ume octa (vinného octa)
1 polévková lžíce ječného sladu (1/2 polévkové lžíce sirupu z agáve)
3 bobkové listy
4 kuličky nového koření
10 gramů práškového agaru
80 gramů kešu ořechů
800 ml vody (celkem)
2 čajové lžičky osvědčené kvalitní hořčice (nebo 1/2 lžičky domácí - má větší říz)
1 polévková lžíce tahini pasty (nemusí být)
1 čajová lžička soli Kala Namak
1/4 čajové lžičky kurkumy
pepř

Postup:
  1. Kešu ořechy si namočte minimálně 2 hodiny předem - lépe přes noc.
  2. Mrkev nakrájejte na malé kostičky a cibuli nakrájejte nadrobno.
  3. Do hrnce nalijte 600 ml vody a přiveďte k varu. Přidejte bobkové listy, nové koření, ocet, slad a nakrájenou mrkev. Povařte asi pět minut.
  4. Po pěti minutách přidejte hrášek. Ve 100 ml vody rozmíchejte 10 gramů práškového agaru a za stálého míchání nalijte do vody se zeleninou. Nechte minutku povařit a odstavte.
  5. Namočené kešu ořechy propláchněte a vhoďte do koktejlového mixéru. Přidejte 100 ml vody, hořčici, tahini, sůl Kala Namak, kurkumu a trochu pepře. Lehce promixujte.
  6. Ještě horkou vodu s agarem zceďte přes pokličku nebo talíř přímo do mixéru k rozmixované kešu směsi. Mixujte 2 minuty na vysoké otáčky.
  7. V hrnci vám nyní zbyla pouze zelenina. Vyberte z ní bobkové listy a nové koření, přidejte nakrájenou cibuli a pomalu zalejte rozmixovanou směsí.
  8. Srnčí hřbet (já vím, hrozný název) nebo jinou vhodnou formu vypláchněte studenou vodou a pomalu naběračkou do ní celý obsah hrnce vylejte. Nechte zchladit. Až bude tlačenka vlažná, dejte jí do lednice.
  9. Ztuhlou a vychlazenou tlačenku vytáhněte z lednice a nožem opatrně po stranách odlepte.
  10. Teď už jen nakrájejte a můžete podávat :)

Zdroje: 
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ho%C5%99%C4%8Di%C4%8Dn%C3%A9_sem%C3%ADnko

2 komentáře:

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)