čtvrtek 1. srpna 2013

Chia fresca

Snad mi odpustíte, když místo opěvování chia semínek zkopíruji úryvek z bestselleru Zrozeni k běhu od Christophera McDougalla. Ten v této knize chia semínka tak opěvuje, že si dovolím tvrdit, že se v civilizovaném světě dostala chia semínka na výslunní jeho zásluhou. Tedy alespoň z velké části...

Úryvek z knížky Zrozeni k běhu (Born to run) - autor: Christopher McDougall
 ...
Těsně předtím, než jsme zahájili náš dlouhý výstup z kaňonu, mi podal otřískaný plechový hrnek plný něčeho, co mi mělo údajně pomoci.
„Bude ti to chutnat, „ ujišťoval mě.
Nahlédl jsem do hrnku. Byl plný zakaleného hlenu připomínajícího rýžový pudink bez rýže, navíc se spoustou tmavých bublinek, o nichž jsem byl přesvědčený, že vycházejí ze zkažených vajec. Kdekoli jinde bych si byl jistý, že jde o vtip. Tekutina vypadala přesně jako kal z akvária, které nezbedné dítě nabere, aby vyzkoušelo, jestli mě přiměje ho ochutnat. 

Odhadoval jsem, že nejspíš půjde o nějaké kvašené kořínky smíchané s vodou z řeky, což znamenalo, že pokud mě chuť onoho nápoje nedonutí vrhnout, bakterie to zvládnou zaručeně.
„Výborně, „ poděkoval jsem a rozhlížel jsem se po kaktusu, ke kterému bych mohl hrnek nenápadně vylít. „Co to je?“
Iskiate.“
Znělo mi to povědomě… A vzápětí jsem si vzpomněl. Nezdolný Lumholtz jednou uprostřed náročné výpravy vpadl při hledání jídla do domu Tarahumarů. Před sebou měl vysokou horu, kterou musel do večera zdolat. Byl unavený a zoufalý, protože na výstup už prostě neměl dost sil.

„Pozdě odpoledne jsem dorazil do jeskyně, kde jakási žena právě připravovala tento nápoj, „napsal Lumholtz později. „Trápila mě únava a netušil jsem, jak zdolám stěnu hory, abych se dostal do svého tábora o nějakých sedm set metrů výš. Jenže poté, co jsem zahnal hlad a žízeň něčím, co se jmenovalo iskiate, pocítil jsem najednou novou energii a k vlastnímu úžasu jsem velké převýšení bez výrazné námahy zdolal. Od onoho dne jsem v iskiate pokaždé nacházel přítele v nouzi, natolik posilujícího a osvěžujícího, že bych si ho dovolil nazvat přímo objevem.“

Domácí Red Bull! To tedy musím určitě vyzkoušet. „Schovám si ho na později, „ řekl jsem Ángelovi. Přelil jsem iskiate do čutory z poloviny naplněné vodou vyčištěnou jódovými tabletami a pro jistotu několik dalších tablet přidal. Byl jsem hodně unavený, ale na rozdíl od Lumholtze ne tak zoufalý, abych riskoval roky trvající chronický průjem z bakterií ve vodě.

O několik měsíců později jsem se dozvěděl, že iskiate je známé také pod názvem chia fresca, tedy „studená chia. Připravuje se rozpuštěním semínek chia ve vodě s trochou cukru a několika kapkami citronu. Pokud jde o nutriční obsah, vyrovná se polévková lžíce chia krému vyrobenému z lososa, špenátu a lidského růstového hormonu. Přestože jsou semínka velmi drobná, jsou plná mastných kyselin omega 3 a omega 6, proteinů, vápníku, železa, zinku, vlákniny a antioxidantů. 

Pokud byste si měli vybrat potravinu na opuštěný ostrov, jen stěží byste hledali něco lepšího než chiu, přinejmenším v případě, kdy máte zájem o růst svalové hmoty a snížení hladiny cholesterolu i rizika srdečních chorob. Po několika měsících diety sestávající z chia byste pravděpodobně dokázali doplavat domů.

Chia bývala kdysi tak ceněná, že ji Aztékové posílali svému vládci jako dar. Aztéčtí běžci žvýkali tato semínka cestou do boje a indiáni kmene Hopi se jimi krmili při svých impozantních bězích z Arizony k Pacifiku. Mexický stát Chiapas je po této plodině přímo pojmenován, protože se tam řadila k významným obchodním artiklům spolu s fazolemi a kukuřicí. Pěstovat chiu je přitom velmi jednoduché. V podstatě stačí, abyste získali sazenici, a vlastní dávku tohoto ďábelského nápoje máte na dosah ruky.


Navíc je takto připravený nápoj nesmírně chutný, jak jsem se sám přesvědčil několika doušky poté, co se dezinfekční tablety rozpustily. Dokonce i s rozpuštěnými hořkými pilulkami připomíná iskiate ovocný punč s jemnou citrónovou příchutí. Možná za to částečně mohlo i vzrušení z pátrání, ale během několika minut jsem se cítil fantasticky. Zmizela dokonce i tlumená bolest hlavy ze spaní na zmrzlé hliněné podlaze.
...

Tak co na to říkáte?

Chia fresca
Suroviny:
1 litr vody
3 polévkové lžíce chia semínek
šťáva z 1 citrónu
dle chuti sirup z agáve

Postup:
  1. Chia semínka vhoďte do džbánu a přilejte menší množství vody - asi tak 150 ml. To proto, že semínka mají tendenci dělat shluky a kdybychom nalili celý litr vody, špatně by se nápoj rozmíchával. Nechte deset minut odstát.
  2. Po deseti minutách dobře promíchejte a pomalu přilívejte zbylou vodu, šťávu z poloviny citrónu a dle chuti sirup z agáve. Opět dobře promíchejte.
  3. Podávejte vychlazené.
P.S. Chia drink dělám nejraději v láhvi - aby se daly shluky semínek dobře rozbít. Jednoduše s lahví dobře zatřesu a hotovo. Potom teprve přeleju do džbánu :)

2 komentáře:

  1. Já bych měla dotaz zda mohu tento nápoj pít každý den? Hledám sitící bezlepkový nápoj, který bude náhražkou 1 jídla a právě u chia semínek jsem se dočetla, že je nesmím konzumovat dlouhodobě. Tak jsem hořce zaplakala ale ráda bych se zeptala zda víte něco víc a je možné je v nějakém množství konzumovat denně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, aby chia semínka splnila kalorickou hodnotu celého jídla, muselo by jich být hodně a v takovém množství bych je dlouhodobě konzumovat nedoporučovala... Tak 1-2 lžíce denně by ale uškodit neměly, jen si je nechte spíš na léto, mají na tělo ochlazující efekt... Jako plnohodnotnou náhradu jídla bych považovala např. nápoj z namočené/naklíčené pohanky, datlí, nepraženého kakaa a trochou nějakého oříškového mléka ;)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)