pondělí 23. září 2013

Lískooříškové mléko

Tak pro tohle mléko stojí za to žít :) Ano, jsou to silná slova, ale o to více vystihují to, jak moc velké potěšení si můžete dopřát. A dobrá zpráva je, že v soukromém kávovém testu toto mléko obstojí na výbornou. Dvakrát podtrženou. Spolu s obilnou kávou velmi silně připomíná oříškové cappuccino. Alespoň co si tak matně vzpomínám.

Trochu mě mrzí, že jako první mléko vám představím právě toto, protože chuťově nastavuje laťku velmi vysoko. Ty ostatní budou oproti lískooříškovému úplný odvárek. 
Rostlinná mléka z ořechů se většinou připravují tak, že se ořechy nechají přes noc odmočit, ráno se propláchnou, promixují s vodou a přecedí. Získáme takto lehce stravitelný, nutričně velmi hodnotný nápoj, který je nabitý vitamíny a minerály. Máčení ořechů se provádí především kvůli tomu, abychom se zbavili inhibitorů růstu, které vlastně semínko nebo ořech konzervují a pokud je neodstraníme, mohou způsobit nadýmání. Zbavit se inhibitorů růstu nemusíme jen máčením, ale lze to i pražením. Pražením se navíc rozvine chuť a vynikne aroma. Tak proč jednou za čas neudělat vyjímku. Zaručuji vám, že tomuto mléku mírnou absenci vitamínů a minerálů rádi prominete.

V Americe se k přípravě rostlinného mléka používá takzvaná Nut Milk Bag, kterou si ale můžete snadno vyrobit sami. Skvěle poslouží staré tričko nebo prostěradlo, které sešijete tak, aby výsledkem byl jakýsi pytlík. Ale mezi námi děvčaty, nejjednodušší je použít silonky. Prostě ustřihněte jednu nohavici a máte Nut Milk Bag jak vyšitou. Samozřejmě jí dobře vyperte v teplé vodě s přídavkem jedlé sody. Vyvarujte se používání pracích prášků, chuťově byste to jistě poznali. Pokud chcete vaši "Nut Milk Bag" pořádně vyčistit, nechte jí na chvíli vyvařit právě s přídavkem jedlé sody.
Všechna rostlinná mléka se většinou dělají v poměru 1:4. To znamená 1 hrnek ořechů + 4 hrnky vody. Protože toto mléko používám především do obilné kávy, snížila jsem množství vody, abych dostala spíše takovou smetanu. Kafíčko pak nemá chybu. Samozřejmě pokud upřednostňujete lehčí formu mléka, není problém přidat vody trochu více.

Lískooříškové mléko

Suroviny:
100 gramů lískových ořechů
600 ml vody

Postup:
  1. Ořechy vhoďte na pánev a na trochu prudším ohni nechte opražit. Že je hotovo poznáte tak, že slupky začnou praskat a když vezmete jeden oříšek do ruky, půjde slupka lehce sloupnout.
  2. Sundejte z plotny a nechte trochu vychladnout. Až bude možné vzít ořechy do ruky, promněte je v dlaních a odrolte odlupující se slupky.
  3. Ořechy vhoďte do mixéru - idelálně by měly být ještě trochu teplé a přilijte 200 ml vody.
  4. Mixujte asi minutu. Přilejte dalších 200 ml vody a opět promixujte. Přidejte posledních 200 ml vody a promixujte. To, že nepřidáte všechnu vodu najednou vám zaručí, že se mléko lépe promixuje a z ořechů dostanete opravdu maximum.
  5. Mléko přeceďte pomocí vašeho zvoleného pomocníka (viz výše, btw. sítko opravdu nefunguje) a přelijte do lahve.
  6. Uchovávejte v lednici. 
P.S.: Opravdu nemám vyzkoušeno, jaká je maximální trvanlivost tohoto mléka, vždy nám zmizí do dvou dnů :)
P.S.2: Drť, která vám zbyde, rozhodně nevyhazujte! V lednici vydrží několik dní a můžete jí používat do ranních kaší anebo z ní vyrobit nějaké sušenky :) Pokud víte, že drť nespotřebujete během několika dní, můžete jí rozprostřít na pečící papír a nechat usušit :)

7 komentářů:

  1. Krásný blog! Super fotky a inspirativní nápady :)
    Nesmírně děkuji za nápad s ustřiženou silonkou, protože jsem zkoušela staré bavlněné tričko (nepřišlo mi silně tkané) a nefungovalo to.
    Prosím, můžeš mi napsat, co máš za mixér? Potřebovala bych nějaký výkonný, který zvládne bez šíleného randálu rozmixovat i ořechy :)
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za pochvalu :)
      S mixérem je to vždycky těžký, já mám tento: http://kuchynske-roboty.heureka.cz/bosch-mcm-4100/
      výkon si myslím, že má dobrý - vše udělá celkem najemno, i len umixuje krásně, ale ten plast se mi nezdá moc kvalitní. Už se mi několik částí odlomilo, takže počítám, že budu taky muset zainvestovat...
      A ze začátku bude randál asi u každýho mixéru, přeci jenom, jsou to ořechy...;)

      Vymazat
  2. Pěkný nápad, někde jsem četla i variantu nechat je ve vodě louhovat přes noc prý se z ořechů dostane více živin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, tak je se zlepší výživová hodnota ořechů ;) Není to špatné, ale mému rozmlsanému jazýčku více chutná opražená varianta :D

      Vymazat
  3. Dělala jsem z předem namočených mandliček a výsledek se povedl..:) Mám to také spíš smetanu, vodu jsem přidávala podle oka..Ale maximální spokojenost.:)
    Péťo, máš někde odkaz na raw recept na sušenky s oříškovou drtí? Někde jsem to tu viděla, ale zrovna to nemůžu najít..:)
    Děkuju moc! Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, z odmočených mandlí je super. Taková klasika, navíc hodně výživnej a zásaditej nápoj :)
      Myslíš toto? http://veg-ethique.blogspot.cz/2013/09/coko-oriskove-cookies.html

      Vymazat
  4. Jj, to je přesně ono..Bohužel, drť už padla za vlast...:) Příště zkusím také z opražených lískových oříšků a nebude mi líto tu drť tepelně zpracovat..Jinak cedila jsem přes silonku a naprosto perfektní! :)
    Terka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)