neděle 29. září 2013

Čoko-oříškové cookies

Nápadů, jak využít drť, která nám zbyla po přípravě lísko-oříškového mléka, najdeme bezpočet. Můžeme si jí přidávat do ranních kaší, zapéct spolu s vločkami na müsli, potažmo do müsli tyčinek. Ale cookies? To je ta nejvyšší liga. 
Drť, která mi zbyde, většinou velmi dobře vycedím a vymačkám, aby ani kapka mléka nepřišla nazmar. Drť poté zavřu do krabičky a dám do lednice. Takto vydrží asi tři dny.  Drť můžete také rozprostřít na pečící papír a nechat schnout na vzduchu. Pokud víte, že máte doma vlhko a drť se dřív zkazí než uschne, zkuste jí zmrazovat. Nejsem sice moc velký fanda mražáku, ale pro jednou se nic nestane. Takto syslím několik dávek drtě z oříškového mléka, aby toho bylo dost a byla cookies celá mísa. Ale pokud i tak nemáte drtě dostatek, nikdo vám nebrání udělat sušenek méně. Ne ne, to je špatný nápad. Použijte zkrátka co máte a zbytek nahraďte kokosem, výsledná chuť bude jen trochu méně oříšková.

No nic, dnes nebudeme dlouze chodit okolo horkých cookies a vrhneme se rovnou na recept :)

Čoko-oříškové cookies
(asi 2 plechy, inspirace zde)

Suroviny:
150 gramů (vlhké) drtě z výroby oříškového mléka (cca ze dvou dávek)
150 gramů ovesných vloček
50 gramů datlí
cca 200 ml oříškového mléka (možno použít jakékoliv jiné nebo voda + 1 čajová lžička oleje navíc)
6 polévkových lžic kakaa
4 polévkové lžíce kokosu
2 polévkové lžíce kokosového oleje
3 polévkové lžíce lněného semínka
5 polévkových lžic agáve sirupu
1 čajová lžička vinného kamene
1/2 čajové lžičky jedlé sody
1/4 čajové lžičky soli

Postup:

  1. Datle propláchněte a zalijte horkou vodou tak, aby byly všechny ponořené. Nechte odstát alespoň 1 hodinu.
  2. Ovesné vločky dejte do nožového mixéru a rozmixujte na mouku.
  3. Namelte si lněné semínko.
  4. V míse smíchejte oříškovou drť, připravenou ovesnou mouku, kakao, kokos, mleté lněné semínko, sůl, sodu, vinný kámen a kokosový olej.
  5. Odmočené datle vyndejte z máčecí vody a vhoďte do koktejlového mixéru. Zbylou tekutinu z datlí nevylévejte. K této tekutině přilejte oříškové mléko tak, aby to bylo dohromady 250 ml. Tekutinu vlijte do mixéru k datlím, přidejte agávový sirup a dobře promixujte.
  6. Rozmixované datle s mlékem přilijte k suchým surovinám a rukama propracujte. Mělo by vám vzniknout tužší těsto. Těsto dejte na hodinku odpočinout do lednice.
  7. Plech vyložte pečícím papírem.
  8. Těsto vyndejte z lednice a tvořte malé kuličky. Každou kuličku pak opatrně zplácněte vidličkou. Vznikne vám krásná, úplně profesionální malá sušenka :) Při odlepování vidličky od těsta si okraje sušenky přidržujte, těsto má trochu tendenci se lepit k vidličce. 
  9. Dejte péct na 180°C asi 30 - 40 minut.

16 komentářů:

  1. Oriskove mleko je vynikajici, samotne i v kafi. Diky! Vydrzelo nam jen nekolik hodin. Testo na cookies uz mam v lednici, doufam, ze nebude vadit, ze tam bude pres noc a ne jen hodinu, jak je uvedeno v receptu.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) U nás se mléko také moc dlouho neohřeje :D Já si myslím, že by delší uležení těsta vadit nemělo ;)

      Vymazat
  2. Tak nevadilo, naopak se s testem dobre pracovalo. Priste se pokusim nespalit prvni varku a mozna trochu uberu kakaa. Z 200g orisku jsem mela jen 100g drte, tak priste zkusim dat vice. Chtela jsem se zeptat, jake pouzivas raw kakao. Ja jsem koupila od Iswari a Bionebio. Rozdil v cene dvojnasobny, ale chutove mi prijdou velmi podobne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super :) Já možná tu drť nechávám trochu vlhčí, to je pravda...
      Co se týká raw kakaa, tak používám bio nebio... Přiměřený poměr cena/kvalita...Od iswari jsem ani nezkoušela, přeci jen jak píšeš, rozdíl v ceně je citelný, tak vždy sáhnu po bio nebio... Ale raw kakao používám spíše do nepečených a raw mňamek, když něco peču, tak mi přijde škoda tam dávat raw kakao.. A obyč kakao kupuji v kaufu - kakao de Luxe od firmy Kovandovi (na lepší jsem v ČR zatím nenarazila, není tak odtučněné, ještě lepší jak z Alnatury :))

      Vymazat
    2. Dekuju za tip, urcite vyzkousim. Mas pravdu, pouzivat raw kakao na peceni je skoda. Jinak od bio nebio pouzivam i agave a jsem moc spokojena. Kakao od iswari setrim na raw brownies, dnes se mi nahodou podarilo sehnat medjool datle, tak jsem zvedava :)

      Vymazat
    3. Fakt? Tak to jsi měla štěstí.. Já je zahlídla jen jednou, myslím že v Makru, takže velký balení... Což by ani tak nevadilo, jako spíše ta cena :D Takže se spokojím s obyč datličkama, který namočím do vody... Ale jestli máš ty Medjoolské, zkus asi přímo podle Sarah (recept v odkazu výše)... Raw brownies jsou pro mě favoritem :) Sice teď hodně experimentuju se sušením RAW dobrot (už mám i rohlíčky a perníčky), ale stejně ty vlhké a hutné věci jsou nej :)

      Vymazat
  3. Opravdu dobrota! Bez sladkého se sice již zcela obejdu, ale tímto jednou za čas určitě nic nezkazím..:) Lískooříškové mléko a tyto sušenky za tu práci rozhodně stojí!
    Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to mě moc těší Terko! Jsem ráda, že zkoušíš a že chutná :)

      Vymazat
  4. Chystáme se s rodinou na dovolenou a tak hledám tipy, co připravit trvanlivějšího (tedy pokud to někdo dřív 'nesežere') s sebou. Moc mě inspirovala pečená cizrna, tu určitě připravím. A tyhle sušenky se mi taky nesmírně zamlouvají ;-) místo ořechů, resp drti z nich, kterou nemám, zkusím použit rozmixovane mandle a mléko mám obilné, tak jsem zvědavá, jak to dopadne. Uz se moc těším ;-) zdravi Lea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, cizrnu jsem dělala na dovču též ;)
      Určitě, bude to mít chut ještě výraznější, jen by to možná chtělo trochu ubrat na oleji (tuk je v oříškách, kdežto drť je už většiny tuku zbavená).
      Dopadne to dobře, já tomu věřim ;)

      Vymazat
    2. Těsto vypadá, Peti, skvěle. Jen bylo dost řídké s tím množstvím tekutiny (250 ml), tak jsem ho ještě zhutnila přidáním dalších mletych vloček i mandlí :) ted uz čeká v lednici a bud ještě dnes večer po kojení malého a uspavaní těch starších přijde ke slovu, nebo az zítra ráno. Každopádně uz ted 'syrové' úžasně voní a ještě líp chutna :-) moje drahá polovicka k takové lahudce vždycky říká, že je Škoda těsto pečením 'zkazit' :-) tentokrát mi ho ale syrové nesní, to musím stihnout upect driv... Lea

      Vymazat
    3. Jojo, určitě, řídit se pocitově... Ono přeci jen každý má jinak savé vločky, nebo je méně namele a už to pak dělá rozdíly v konzistenci... Také jsem jako malá milovala syrová těsta, takže plně chápu :D V tomhle těstě ale není vyloženě nic, co by muselo být upečeno, takže by nějaké větší problémy nadělat nemělo ;)

      Vymazat
  5. Zrovna řeším podobný problém - sušenky mě moc lákají, ale nemám oříškovou drť. Mám výkonný mixér, takže když dělám oříškové mléko, nemusím cedit. Mohla byste mně prosím zkusit poradit, jaký dát poměr mléka a suchých nasekaných oříšků? Jinak moc chválím recepty!! Už jsem jich několik zkoušela. Zrovna dneska mrkvové placičky-moc dobré:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych zachovala poměr ořechů i mléka, jen bych nedávala tolik oleje... Třeba o lžíci méně? Ale mléko bych přesto přilívala postupně a řídila se pocitem, aby těsto nebylo moc měkké ;)
      A děkuji za pochvalu, jsem ráda, že chutná :)

      Vymazat
  6. Chtela bych se zeptat, jestli tam musi byt vinny kamen? Bohuzel ho v cizine nejak nemuzu sehnat:-(
    Jinak super blog!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkusila bych vynechat, dát více sody a možná přidat lžičku jablečného octa k oříškovému mléku...
      A díky moc :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)